60 درصد بیماری عفونی در انسان از دام و فرآورده های آن است

دکتر مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه این هفته تهران درباره رهاوردهای دامپزشکی در عرصه اقتصاد ملی، تجارت بین الملل و بهداشت عمومی و سلامت سخنرانی کرد.
وی با بیان اینکه بیماری هایی بین انسان و حیوان مشترک است ، سلامتی انسان را تهدید می کند، اضافه کرد: هزینه هایی صرف درمان این بیماری ها می شود تا بتوان به جمعیت انسانی کمتر این بیماری ها انتقال پیدا کند البته در این راه موانع و مشکلاتی وجود دارد که تلاش کرده ایم با شرایط موجود تا حد قابل توجهی موفقیت هایی را حاصل کنیم .
خلج ادامه داد: سال گذشته برخی از بیماری های خطرناک در انسان تا 55 درصد و برخی دیگر تا 65 درصد کاهش یافته است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور به امنیت غذایی به عنوان یکی از مهمترین ارکان سلامت اشاره کرد و گفت :تامین غذای سالم برای مردم و امنیت غذایی در سیاست های اصل نظام تاکید شده است در واقع فرآورده های حیوانی اعم از شیر ، لبنیات ، گوشت و آبزیان در سبد غذایی خانواده ها وجود دارد و بر این اساس باید این فرآورده ها سالم در اختیار مردم قرار گیرد.
خلج اظهارکرد :امنیت غذایی باعث می شود تا مردم با اطمینان خاطر مواد غذایی سالم را خریداری و مصرف کنند.
وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور تلاش های گسترده ای را در این زمینه انجام داده است، گفت: 300 هزار حلقه نظارت از مزرعه تا سفره و دو هزار و 260 نوبت حلقه نظارت بر تولید مواد غذایی را ایجاد کرده ایم و همچنین 33 هزار تن مواد منشا دامی را که قابلیت مصرف نداشته اند از چرخه مصرف خارج کرده ایم .
رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه سخنان به بهداشت مرغ مصرفی خانوارها اشاره کرد و توضیح داد: برخی ار افراد استفاده از هورمون رشد در مرغ مطرح می کنند که باید گفت استفاده از هورمون رشد علمی و عملی نیست و مردم با اطمینان خاطر این مرغ ها را مصرف کنند و نگرانی نداشته باشند.
خلج به موضوع سامانه های الکترونیک سازمان دامپزشکی کشور اشاره و تاکید کرد: این سازمان باید در برابر برخی از رخدادها و عوامل بیماری زا که از خارج آن را تهدید می کند واکنش سریع نشان دهد و در این راستا ابزاری که ما را کمک می کند سامانه خدمات الکترونیک است که در این ارتباط 11 سامانه مورد استفاده قرار گرفته است .
وی همچنین به تجارت بین المللی اشاره و اظهار کرد: در تجارت بین المللی تولید و خروج از رکورد و ایجاد رونق صادرات غیرنفتی در دام ها و مواد بیولوژیک تحت نظارت سازمان بهداشتی و دامپزشکی است و شرط لازم برای صادرات دام سلامت آنان است و مصوبات بین المللی مرجع صلاحیت، باید تایید کند تا فراورده های دامی صادر شود.
به گفته رییس سازمان دامپزشکی در سال 1393 حدود 31 هزار و 120 مجوز بهداشتی برای 69 کالا و در 6 ماه امسال نیز 15 هزار مجوز بهداشتی برای صادرات کالا صادر شده است .
خلج در ادامه سخنان خود گفت : مهر و امضا سازمان دامپزشکی کشور در 180 کشور جهان اعتبار دارد و بر این اساس کالاها صادر می شود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: مردم دام زنده در معابر و منازل خود ذبح نکنند و از خریداری مرغ زنده پرهیز کنند و در فضاهای مجاز و کشتارگاه ها قربانی خود را ذبح کنند تا از آلودگی محیط زیست جلوگیری شود. 
به گزارش ایرنا،رییس سازمان دامپزشکی یاد آور شد : در روز عید سعید قربان 1800 اکیپ در سراسر ایران ، 1500 پایگاه سیار ، 1700 مرکز دامپزشکی و 533 روحانیون دفتر نمایندگی ولی فقیه نظارت بر ذبح شرعی را بر عهده داشتند.
خلج ادامه داد: امسال اتفاقی که افتاد این بود که از 225- 220 هزار راس از احشام از مرکز تحت نظارت دامپزشکی خریداری شد، تنها 1005 راس از آنها تحت نظارت این سازمان ذبح شد و 7 درصد لاشه ها به طور کامل تحویل گرفته شد.
وی گفت : سازمان دامپزشکی کشور سامانه رد یابی روی بسته های مرغ نصب کرده است که بر روی آن کد رهگیری درج شده است و شهروندان می توانند این کد را به سامانه 30008903 پیامک و تمام اطلاعات از مرحله تولید تا مصرف را دریافت کنند .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا