لوبیا، جایگزین گیاهی برای پروتئین موجود در گوشت

یکی از  سوال هایی که همیشه گیاه خواران با آن روبرو می شوند است این است که آنها چگونه می توانند بدون گوشت زنده بمانند. دانشمندان پاسخ این سوال را مصرف لوبیا می دانند. محققان دانشگاه مینه سوتا  در پی تحقیقی که در زمینه بهترین جایگزین گوشت برای گیاه خواران انجام دادند، دریافتند که  یکی از جایگزین های بسیار مناسب گوشت، لوبیا است.  لوبیا نیز مانند گوشت قرمز سرشار از پروتئین است، مصرف پروتئین نیز احساس سیری بسیار بالایی به فرد می دهد. این مطالعه می تواند الهام بخش کسانی باشد که بدون مصرف گوشت در پی افزایش یا کاهش وزن خود هستند.

محققان برای انجام این تحقیق از 28 شرکت کننده خواستند که در وعده نهار خود، دو غذای متفاوت را امتحان کنند. یکی از وعده های غذایی از گوشت گاو درست شده بود و دیگری نیز از لوبیا به عنوان ماده اصلی بهره گرفته بود. وعده غذایی که با گوشت تهیه شده بود برای مصرف کنندگان آن  26 گرم پروتئین و 3 گرم فیبر تهیه کرده بود، در حالی که وعده غذایی تهیه شده از لوبیا 17 گرم پروتئین و 12 گرم فیبر به همراه داشت. هر دوی این وعده های غذایی کالری و چربی یکسانی تولید کرده بودند. بعد از سه ساعت از مصرف هر دو وعده غذایی، میزان اشتهای کاربران نیز مورد سنجش قرار گرفت. در پایان مشخص شد که در هر دو مورد دانشمندان شاهد بازخورد و نتایجی مشابه بودند.

پروتئین برای داشتن ماهیچه و استخوان های قوی، سیستم ایمنی سالم، جلوگیری از خستگی و… بسیار مفید است. اما مصرف پروتئین تنها نباید از طریق گوشت قرمز باشد. داشتن وعده های غذایی که از لوبیا درست شده اند می تواند جایگزین مناسبی برای وعده های غذایی ساخته شده از گوشت قرمز باشند.

با این وجود همه پروتئین ها با قابلیت ها و مزایایی برابر ساخته نشده اند. پروتئین از اسید آمینه ساخته شده است که خود این اسید آمینه نیز توسط بدن به دو روش متفاوت ساخته می شود. اسید آمینه هم در خود بدن ساخته می شود و هم از طریق مواد غذایی به بدن می رسد. لازم به ذکر است که برخی از اسید آمینه های ضروری بدن باید از طریق مواد غذایی و پروتئین های حیوانی به بدن برسد.