استفاده از ظرفیت دریا برای مقابله با خشکسالی

احمد جباری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر لزوم توجه جدی به بحث شیرین سازی آب دریا گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا بحث شیرین سازی آب به ویژه آب دریاها مطرح است. قطعا می بایست برای انجام این کار، مباحث زیست محیطی هم لحاظ شود. البته در طرح شیرین سازی آب خلیج فارس هم مباحث زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

نماینده بندرلنگه و پارسیان در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر مناطق جنوبی کشور 15 است که با خشکسالی و کاهش نزولات جوی درگیر هستند و چشم انداز آینده کشور هم تداوم خشکسالی است. پس به ناچار ما باید رو به سوی استفاده از ظرفیت آب دریاها بیاوریم تا از این طریق بتوانیم آب شرب مردم را تامین کنیم. توجه به مسایل زیست محیطی در اجرای این طرح برای حفظ سلامت شهروندان بسیار مهم است. به هرحال شیرین سازی آب دریا باعث تولید پساب هایی می شود که نحوه دفع آنها اهمیت زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بهترین و پایدارترین منبع آب در جهان، دریاها هستند چراکه تمام شدنی نیستند. ما می توانیم از این آب هم برای انتقال به فلات مرکزی و هم استان های حاشیه جنوبی کشور که به طور مستقیم با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند، استفاده کنیم.

جباری در ادامه اظهار کرد: تاکنون اقدامات خوبی برای تولید آب شیرین در مناطق جنوبی انجام شده اما این کافی نیست. اینکه ما بخواهیم از سدهای مناطق مجاور آبرسانی کنیم و هزینه سنگینی به دولت تحمیل نماییم و بعد هم نتیجه ندهد، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. به فرض آب بخش هایی از هرمزگان از سد کوثر چهارمحال و بختیاری تامین می شود. خب همین سد هم نیاز به بارش برف و باران دارد و در حال حاضر میزان نزولات جوی در اکثر مناطق کشور کاهش پیدا کرده است. تنها راه نجات بخش های جنوبی کشور روی آوردن به طرح شیرین سازی آب دریاست.

این نماینده مجلس یادآور شد: ما چندسالی است که به شیرین سازی آب روی آوردیم اما کشورهای حاشیه خلیج فارس، ژاپن، کره و بسیاری دیگر از کشورها سال هاست که این طرح را اجرا کرده اند. ما در سفرهایی که به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشتیم، مشاهده کردیم که به خوبی از ظرفیت دریا برای تامین آب استفاده کرده اند. بنابراین کشور ما هنوز تا رسیدن به آنچه که انتظار داریم، راه زیادی در پیش دارد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری که کشور در بحث شیرین سازی آب انجام داده، اصلا کافی نیست، گفت: بسیاری از سرمایه گذاران در بوروکراسی اداری مانده اند. الان در منطقه ما سرمایه گذار آمده و اعلام آمادگی کرده که حتی ریالی از تسهیلات بانکی استفاده نکند. سرمایه گذاری که می خواهد 100 درصد منابع را خودش بیاورد در پیچ و خم بوروکراسی اداری مانده است و شاید هم این موضوع موجب دلسردی او شود.

جباری در پایان تصریح کرد: من فکر می کنم دوستان ما در دولت و وزارت نیرو باید شرایط سرمایه گذاری در بحث شیرین سازی آب را تسهیل کنند و با درنظر گرفتن مشوق هایی، سرمایه گذاران را به این سمت سوق دهند. آب یک مساله حیاتی است که همه چیز به آن وابستگی دارد پس دولت باید از سرمایه گذاری در این بخش حمایت ویژه ای به عمل بیاورد.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا