فعالیت 25 هزار فناور در پارک های علم و فناوری

 معاون پژوهش و فناوری وزات علوم ، تحقیقات وفناوری با بیان اینکه اکنون 25 هزار فناور در4400 شرکت مستقر در 36 پارک های علم و فناوری کشور فعال هستند، گفت: قانون رفع موانع توسعه علم و فناوری برای رفع مشکلات این حوزه و از جمله پارک های علم و فناوری در حال تدوین است.

 دکتر وحید احمدی روز سه شنبه در نشست روسای پارک های علم و فناوری با وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران افزود: اکنون در راستای سیاست این وزارت خانه مبنی بر توسعه پارک های علم وفناوری تخصصی، 36 پارک علم وفناوری دانشگاهی و تخصصی در کشور راه اندازی شده است.
وی بیان کرد: راه اندازی پارک های تخصصی علم وفناوری جدا از33 پارک علم وفناوری استانی دانشگاهی دیده شده است و اکنون مجوز راه اندازی سه پارک تخصصی برای وزارت ارتباطات وفناوری ، وزارت نفت و وزارت نیرو صادر شده است.
احمدی با اشاره به اینکه جدای از پارک ها 160 مرکز رشد در کشور فعال است اظهارکرد: به لحاظ سرمایه گذاری متاسفانه اعتباری که برای کل پارک ها درنظرگرفته می شود، چیزی حدود140میلیارد تومان درسال است اما گردش مالی که توسط این شرکت ها انجام می شود بالای هزارمیلیارد است واین برای کشورارزشمند است.
وی با بیان اینکه 25 هزار فناوردر این مجموعه ها مشغول به فعالیت هستند، گفت: 4400 شرکت های دانش بنیان با مجوزو یا بدون مجوز دانش بنیان در پارک های علم وفناوری کشور مستقر و فعالند.
احمدی بیان کرد: شش مرکز رشد هنر وعلوم انسانی نیزدر کشور راه اندازی شده است و تنها فناوری های فنی و تجربی مورد حمایت نیستند و تاکید شده که حوزه علوم انسانی می تواند در فناوری های نرم با همکاری بخش های دیگر موثر باشد، در تمام دنیا نیز به این صورت است حوزه حقوق ، اقتصاد مسایل مختلف بازاریابی و تجارت تمام درحوزه علوم انسانی است.
وی یادآور شد: این رقم شاید زیاد نباشد اما گردش مالی ،اشتغال و بیشتر از آن شورو هیجانی که افراد را درگیر مسایل تولیدی ورفع نیاز کشور می کند ارزشمند است.
وی در خصوص حمایت های وزارت علوم از این پارک ها افزود: حمایت های مستقیم وزارت علوم هم در قالب اعتبار متمرکز وهم اعتبارخود پارک ها برای توسعه زیرساخت ها است، بخشی از حمایت ها همان 530 میلیارد تومان درقالب اعتبارات پارک های علم وفناوری است و همچنین ردیف های متمرکزکهبرای حمایت در نظر گرفته می شود ، درسال گذشته 25 میلیارد تومان ودر سال 92 حدود 20 میلیارد تومان ردیف متمرکز کمک شده که قبلا سابقه نداشته است.
احمدی یادآورشد: حدود 4 تا 5 برابر ردیف متمرکز به مجموعه پارک ها کمک می شود،حمایت های وزارت علوم در قالب حمایت برای توسعه زیر ساخت ها ونیز حمایت به شرکت ها است، تسهیلات در نظر گرفته شده به شرکت ها یکی در قالب صندوق نواوری و شکوفایی است که حدود هزار میلیارد تومان دولت سرمایه گذاری کرده و دیگری صندوق های پژوهش وفناوری است که حدود 18 صندوق در قالب برنامه سوم تصویب شده است .
وی گفت:اکنون نیز خوشبختانه با تصویب قانون جدید رفع موانع تولید، توسعه صندوق های پژوهش وفناوری پایدارو دایمی شده است وقرار شد اعتباراتی دردولت از طریق وزارت خانه و دیگرسازمان ها درنظرگرفته شود، تا کمک به شرکتها شود.
احمدی افزود: در زمینه رفع مشکلات صادرات و گمرک شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری قرار است وزارت علوم تحقیقات و فناوری در قالب ماده قانون رفع موانع توسعه علم و فناوری پیشنهادی به دولت برای رفع این مشکلات دهد و این مشکلات حل شود. 
به گزارش ایرنا در این نشست یکروزه 33 رییس پارک علم و فناوری حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا