لزوم افزایش بودجه پژوهشی زلزله برای انجام پروژه های تحقیقاتی

سیناپرس: با وجود آنکه، در حال حاضر بودجه پژوهشی کشور چندان مناسب نیست و حتی این عدد با آنچه که در قانون مصوب شده است، فاصله چشمگیری دارد، اما به نظر می رسد که برای تخصیص همین میزان کم، می بایست اولویت های کشور در نظر گرفته شود و بخش عمده ای از آن، صرف مقولاتی شوند که از اهمیت بیشتری برای جامعه و زندگی مردم برخوردارند.

 

با توجه به زلزله خیز بودن ایران و خسارات و تلفات سنگینی که از ناحیه این بلای طبیعی، به کشور تحمیل شده است، پژوهش در این عرصه یکی از مهم ترین اولویت های کشور است و می بایست بودجه پژوهشی مناسبی هم به این امر اختصاص دارد. اما آیا بودجه ای که هم اینک صرف پژوهش در زمینه زلزله می شود، کافی است؟

 

دکتر ابراهیم حق شناس؛ مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در این زمینه به خبرنگار سیناپرس، گفت: سالانه حداقل 10 تا 15 پروژه پژوهشی جدید در پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی  زلزله تصویب می کنیم و تقریبا به همین تعداد هم پروژه های پژوهشی قبلی خاتمه پیدا می کند. این پروژه ها به دو دسته کلی تقسیم می شود. یک دسته از آنها بر اساس بودجه سالانه پژوهشگاه، به تصویب می رسد و بالطبع بودجه آن را خود پژوهشگاه تامین می کند. البته با توجه به اینکه بودجه ما چندان زیاد نیست، و از آنجا که بخشی از این بودجه هم صرف مسایل جاری و حقوق پرسنل می شود، متاسفانه امکان اینکه بتوان پروژه های تحقیقاتی خیلی عظیم با بودجه خود پژوهشگاه انجام داد، وجود ندارد.

حق شناس افزود: دسته دیگر از پروژه های پژوهشی ما، پروژه هایی هستند که با حمایت سازمان های بیرون از پژوهشگاه انجام می شوند که به آنها پروژه های «ارتباط با صنعت» می گوییم. این پروژه ها معمولا بر اساس نیازی که در صنایع وجود دارد، تعریف می شوند. بعضی از این پروژه ها بیشتر جنبه خدمات علمی اما برخی دیگر نیز جنبه پژوهشی صرف دارند. به هرحال با توجه به اینکه وضعیت بودجه سایر سازمان ها چندان مطلوب نیست، این موضوع خود به خود روی پروژه های کارفرمایانی که متقاضی انجام پروژه پژوهشی هستند و به ما مراجعه می کنند، اثر می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر پروژه های تحقیقاتی مختلفی با حمایت برخی سازمان ها همچون شهرداری ها، سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، شرکت گاز، شرکت فاضلاب استان تهران و… در دست انجام داریم. یک سری پروژه های درازمدت که سالانه تمدید می شوند هم در دست داریم  که از آن جمله همکاری با وزارت نیرو در بحث سدهای کشور است. در این زمینه موضوعاتی چون مونیتورینگ زلزله هایی که در اطراف سدها اتفاق می افتند، مطرح است. مطالعه و بررسی اینکه آیا این سدها و آبگیری آنها بر ایجاد لرزه های القایی تاثیر دارند یا خیر، از دیگر مواردی است که ما به آن می پردازیم.

مباحث مربوط به زلزله از جمله مباحثی است که به حاکمیت و دولت مربوط می شود و ما نباید انتظار داشته باشیم که در تمام زمینه های مرتبط با آن، بخش خصوصی حمایت های لازم را به عمل آورند.

مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به اهمیت بحث زلزله در ایران و مخاطراتی که به همراه دارد، بودجه های پژوهشی که به این امر اختصاص می یابد، جوابگوی نیاز کشور است، گفت: مباحث مربوط به زلزله از جمله مباحثی است که به حاکمیت و دولت مربوط می شود و ما نباید انتظار داشته باشیم که در تمام زمینه های مرتبط با آن، بخش خصوصی حمایت های لازم را به عمل آورند. اصلا تشکیل پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله هم به این دلیل است که یک نهاد حاکمیتی در این عرصه وجود داشته باشد. این طبیعی است که پژوهشگاه برای انجام پروژه های خیلی بزرگتر و مهم تر، نیاز به بودجه های بهتری دارد ولی به هرحال این را هم می دانیم که با توجه به وضعیت کشور، نهادهای مختلف در این زمینه مشکلاتی دارند. پس ما نیز می بایست بتوانیم با همین میزان بودجه ای که به پژوهشگاه اختصاص می یابد، کار بکنیم و این کار را هم انجام می دهیم. اما به هرحال، چنانچه بودجه پژوهشی افزایش یابد، مسلما پروژه های بزرگتری هم قابل اجرا خواهند بود.          

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا