چاپ سه بعدی با شیشه به جای پلاستیک

چاپگرهای سه بعدی هر روز در حال پیش رفت هستند. در ابتدای امر این چاپگرها تنها قادر به چاپ مواد کامپوزیتی بودند ولی به تدریج شرایط به نحوی شکل گرفت که نیاز به چاپ با مواد دیگر نیز به شدت حس می شد. در نتیجه این امر چاپگرهای متعددی طراحی شدند که قابلیت چاپ خروجی خود در قالب مواد مختلفی مانند فلزات را نیز داشتند.

حال محققان دانشگاه ماساچوست به تازگی از دستگاه چاپ سه بعدی جدیدی پرده برداری کردند که برای چاپ به جای پلاستیک از شیشه شفاف استفاده می کند. کارکرد این روش که به نام 3DGP  شهرت یافته اساسا مانند همه چاپ گرهای سه بعدی متداول است. با این وجود تفاوت عمده این چاپگر با سایر محصولات این است که این تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که با استفاده از ایجاد تفاوت در ضخامت اجسام چاپ شده می تواند ویژگی های انتقال، انعکاس و انکسار نور را تعدیل کرد.

کارکرد این سیستم با استفاده از دو اتاقکی است که بر روی یکدیگر قرار گرفته اند. اتاقک بالایی با دمایی نزدیک به 1900 فارنهایت  (بالاتر از 1037 درجه سانتی گراد) به عنوان کارتریج عمل می کند. پس از تهیه کارتریج از طریق اتاقک نخست، اتاقک دوم وظیفه ساختن سازه مورد نظر را بر عهده خواهد گرفت.

به این ترتیب می توان کاربری های متعددی برای این فناوری در نظر گرفت که انتقال داده ها تنها بخش کوچکی از آن را شامل خواهد شد. این تیم تحقیقاتی معتقد است که این روش منجر به کیفیت بهتر و قیمت ارزان تر فیبرهای نوری خواهد شد. شایان ذکر است که هنوز زمانی برای عرضه رسمی این محصول اعلام نشده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا