خطر مواد مصرفی خانگی برای موجودات میکروسکوپی

زندگی امروزی انسان سرشار از استفاده از مواد شیمیایی شده است. این موضوع به اندازه ای است که می توان لوازم آرایشی بهداشتی گرفته تا لوازم نیمه صنعتی مورد استفاده در خانه و تقریبا تمامی وسایل مورد استفاده در خانه، بر اساس فرایند تولید خود مقداری از مواد شیمیایی را به همراه خواهند  داشت. حال تاثیر این مواد شیمیایی بر روی زندگی انسان در یک سوی ماجرا قرار دارد ولی دفع این مواد نیز می تواند مشکلات خاص خود را به همراه داشته باشد.

متخصصان در دانشگاه اکستر متوجه شده اند که نانو ذرات موجود در موادی مانند رنگ ها و یا کرم های زینک اکسید می تواند اثرات بسیار شدیدی را بر روی موجودات آبزی میکروسکوپی بگذارد.   این تحقیقات که در قالب یک  مقاله علمی در ژورنال بین المللی شیمی محیطی (Environmental Chemistry) منتشر شده است، بر روی اثر مواد مصرفی در خانه ها بر روی موجودات میروسکوپی آبزی تمرکز کرده است.

ریچارد کراس به عنوان راهبر این تحقیقات معتقد است که ساختار تولید نانو ماده ها باید دستخوش تغییر شود: «ما باید توجه داشته باشیم که مواد مورد استفاده ما زا طریق آب از بدن دفع می شوند و تاثیر فراوانی بر روی موجودات میکروسکوپی خواهد داشت. بسیار مهم است که بدانیم که بهبود شرایط محیط زیست می تواند در بلند مدت چه تاثیری بر روی زندگی خواهد داشت.»

حال این محققان در مقاله خود از تمام دانشمندان خواسته اند که به این تحقیقات کمک کنند تا این موجودات که برای زندگی انسان بسیار مهم هستند، از خطر روبرو شده نجات پیدا کنند. حال با توجه به بازخوردی که نسبت به این فراخوان عمومی صورت خواهد گرفت می توان انتظار داشت که تحقیقات گسترده تری در این زمینه انجام شده. حتی ممکن است روش هایی برای ساخت مواد مصرفی در خانه ها به کار گرفته شود که میزان آسیب رسانی کمتری برای موجودات میکروسکوپی آبزی موجود در رسوبات را به همراه داشته باشند.