استفاده از فناوری های نوین در پایش منابع پایه زیستی سرمایه کشور است

 معصومه ابتکار در سفر به استان مرکزی در حاشیه بازدید از منطقه هفتاد قله اراک در گفت وگو با ایرنا افزود: تنوع زیستی سرمایه ارزشمند خدادادی است که با هیچ مقیاس اقتصادی قابل سنجش نیست و باید به عنوان سرمایه بین نسلی با مشارکت مردم و استفاده از روش های بهینه حراستی برای نسل های آینده حفظ شود.

وی بیان کرد: تفاهم نامه ای از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و شرکت صنایع هواپیمایی ایران (هسا) وابسته به وزارت دفاع در تولید نسلی از پهبادها با ماموریت پایش و حراست بهینه از عرصه های زیستی کشور منعقد شده که استان مرکزی نیز با توجه به وسعت عرصه های تحت مدیریت محیط زیست پیش بینی تهیه این ابزار نوین را در حوزه حراستی داشته باشد.
معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: این نسل از پهبادها قابلیت تصویربرداری و عکسبرداری همزمان را دارد و مدیریت زیستی هر استان را قادر می سازد تا با تشخیص به هنگام عوامل تهدید و یا فرصت در عرصه های تحت حمایت، تصمیم های به موقع و موثر را اتخاذ کند.
ابتکار اظهار کرد: حفظ و احیای تنوع زیستی یکی از ماموریت های جدی سازمان محیط زیست در دولت یازدهم تعریف شده و توجه به سرشماری ها، راهبردهای احیای گونه های نادر و در معرض خطر از برنامه های اصلی مدیریت زیستی هر استان است.
نشست با کارکنان اداره کل محیط زیست، دیدار با قضات و وکلای استان مرکزی، حضور در جمع فعالان زیست محیطی استان، شرکت در نشست شورای اداری، برگزاری کارگروه کاهش آلودگی هوا، شورای اداری و ستاد مدیریت بحران، حضور در جمع خبرنگاران استان مرکزی و برنامه زنده از شبکه استانی آفتاب پیرامون مسایل زیست محیطی از دیگر برنامه های سفر یک روزه معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به استان مرکزی است.
مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی، مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی، مدیرکل دفتر حقوقی و مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز ابتکار را در این سفر همراهی می کنند.
منطقه حفاظت شده هفتاد قله به مساحت 97 هزار و 407 هکتار در 25 کیلومتری شمال شرقی اراک و بین شهرستان های اراک، محلات و خمین واقع شده است.
منطقه هفتاد قله اراک شامل دو محدوده شمالی و جنوبی است که محدوده شمالی در برگیرنده بخش های عمده ارتفاعات هفتاد قله و دره های سیبک و چکاب است و محدوده جنوبی شامل ارتفاعات ازنا، لته در و سله بهر است که زیستگاه ییلاقی و مهاجرت منطقه ای حیات وحش است.
منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک از اولین مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در کشور است که از پیکره ای کوهستانی که در گسترده ای از تپه ماهورها و دشت ها قرار گرفته است.
منطقه هفتاد قله به دلیل ویژگی های خاص توپوگرافی، تنوع گیاهی و جانوری از قدیم جزو شکارگاه های مشهور ایران بوده و حدود 62 کتیبه از دوران قاجاریه در کوه های هفتاد قله حک شده که بیانگر وفور شکار و سرسبزی این منطقه است.
رشته کوه هفتاد قله که بلندترین قله آن با ارتفاع دو هزار و 686 متر در جهت شمال غربی – جنوب شرقی امتداد دارد مهمترین رشته کوه منطقه و کوه برف شاه با ارتفاع دو هزار و 393 متر بلندترین قله منطقه است.
کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، شغال، گرگ،گورکن، خرگوش، تشی و روباه از پستانداران این منطقه محسوب می شوند و چند نوع افعی، مارآبی و لاک پشت نیز در این منطقه دیده شده است.
کبک، تیهو، بلدرچین، باقرقره، کبوتر چاهی، کبوتر کوهی، عقاب طلایی، سارگپه، هما، کرکس، دال، شاهین، بحری، لیل، بوتیمار و حواصیل از پرندگان این منطقه هستند.
استان مرکزی دارای 363 گونه جانوری شامل 222 گونه پرنده، 65 گونه پستاندار، 55 گونه خزنده، چهار گونه دوزیست، 17 گونه ماهی و یکهزار و 336 گونه گیاهی است که از این تعداد 33 گونه از پرندگان، 14 گونه از پستانداران و دو گونه از خزندگان این استان در معرض تهدید هستند.
بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک PPR از 14 خردادماه امسال در منطقه هفتاد قله اراک شیوع یافته و تاکنون بیش از 400 راس از حیات وحش این منطقه را تلف کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا