شهرهای اسفنجی راه حلی برای مشکلات فزاینده سیل شهری

به گزارش سیناپرس، در پژوهش های اخیر، محققان چینی خاطرنشان می کنند که برنامه ملی شهر اسفنجی که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در حال حاضر از ۳۰ شهر آزمایشی برای مدیریت آب طوفان حمایت می کند از یک نقشه راه برای این نوع از توسعه شهری بهره می برد که می ‌تواند نقشی کلیدی در ایجاد انعطاف ‌پذیری در برابر سیل و سازگاری شهرها با تغییرات آب و هوایی ایفا کند.

گوانگتاو فو (Guangtao Fu) پژوهشگر ارشد این مطالعات از دانشگاه اکستر انگلستان در این باره گفت: شهرهای اسفنجی به عنوان راه حلی پایدار برای سیل شهری معرفی شده اند، اما محدودیت هایی برای میزان جذب بارندگی دارند.

بنابراین ادغام مجموعه وسیع تری از مداخلات برای مقاوم سازی شهرهای اسفنجی در برابر سیل حیاتی خواهد بود.

فو در ادامه توضیح داد که راه‌ حل‌ های مبتنی بر طبیعت به‌ عنوان راه‌ حل های پایدار برای مدیریت طوفان‌ های شهری ترویج شده ‌اند و در حال حاضر با سرعت و مقیاس بی‌ سابقه ‌ای برای ساخت شهرهای اسفنجی به کار گرفته شده ‌اند. با این حال، محدودیت ‌هایی برای میزان بارندگی در شهرهای اسفنجی وجود دارد، از این رو، بعید است که آنها نوشدارویی برای مشکلات سیل در شهرها باشند. 

او در ادامه افزود: ما استدلال می کنیم که اجرای اقدامات اساسی از پایین به بالا بخشی اساسی از چارچوب توسعه مداخله گرایانه است که برای تبدیل شهرهای اسفنجی به شهرهای مقاوم در برابر سیل لازم است.

این رویکرد مبتنی بر جامعه می‌ تواند به طور موثر بر ویژگی متمایز و منحصر به‌ فرد شهرها بنا شود. طیف وسیعی از اقدامات مبتنی بر جامعه از جمله نقشه‌ برداری تاب ‌آوری شهری، اقدامات مقاوم و تاب ‌آور مبتنی بر امکانات، بیمه سیل و ایجاد تاب ‌آوری اجتماعی مورد بحث قرار گرفته‌ اند. 

در ادامه فو اینگونه توضیح داد: شهرهای اسفنجی نشان دهنده یک تغییر جهت گیری در مدیریت پایدار آب از طریق یکپارچه سازی سیستم های آبی-سبز با زیرساخت های فاضلاب سنتی هستند. این سیستم ها برای کاهش خطر سیل موثر هستند با این حال، بعید است که آنها نوشدارویی برای حل مشکلات سیل در شهرها باشند زیرا نمی توانند با حوادث کم احتمال و خسارت زیاد مقابله کنند.

به گزارش سیناپرس، به گفته پژوهشگران، ایجاد تاب ‌آوری در برابر سیل فقط به معنای سرمایه‌ گذاری در زیرساخت ‌های مختلف نیست، بلکه نیازمند تحول اجتماعی در حرکت به سمت جوامع مقاوم در برابر سیل است.

این مطالعات یک نقشه راه برای مرحله بعدی توسعه شهرهای اسفنجی ارائه می دهد که نقش کلیدی در مقابله با حوادث طوفان شدید و سازگاری با تغییرات آب و هوایی در شهرها دارد.

شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی WIREs Water منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا