دستاوردهای نوآورانه با توسعه بستر SID سرعت می یابد

دکتر فاطمه عظیم زاده، رئیس مرکز اطلاعات علمی SID با اشاره به اهمیت زیست بوم نوآوری نخبگان به سیناپرس گفت: هر بخش از جهاددانشگاهی می تواند در زیست بوم نوآوری نخبگان نقش مهمی داشته باشد. زیست بوم مجموعه ای است که باید بتواند نیازهای مختلف جامعه را برآورده سازد و بخش زیادی از نیازهای خودش را نیز تامین کند.

وی افزود: مرکز اطلاعات علمی SID  نیز با توجه به اینکه یکی از مهمترین مراجع نخبگان است باید بتواند آخرین اطلاعات علمی خودش را کسب کند بنابراین به صورت ذاتی یک بخشی از این نیاز زیست بوم محسوب می شود. ما نیز در این مرکز می توانیم به صورت جدی در چند زمینه در خدمت نخبگان باشیم.

وی اظهارداشت: نخستین زمینه مربوط به بحث شناسایی نخبگان حوزه های تخصصی مختلف در سطح داخلی و بین المللی است. دومین زمینه ایجاد شبکه‌ای از نخبگان است که بتواند در موضوع های مختلف مورد نیاز جهاددانشگاهی و کشور مورد مشورت قرار بگیرد و سومین زمینه نیز توسعه بستر SID و معرفی ظرفیت ها، توانمندی ها و خروجی های آنهاست؛ این مساله باعث بهبود گردش کاری و فکری نخبگان در حوزه های مختلف می شود.

وی خاطرنشان کرد: نهایتا این گردش کار می تواند کمک کند که سرعت رسیدن به دستاوردهای نوآوانه و جذب اطلاعات علمی در حوزه های نوآورانه افزایش یابد و ما بتوانیم محصولات با کیفیت تر و پر استفاده تری را تولید کنیم و در اختیار جامعه قرار دهیم.

رئیس مرکز اطلاعات علمی SID یادآورشد: انجام چنین فعالیتی از چند جهت باعث پیشرفت ما در انجام کارها می شود. یک، باعث شناسایی افراد در زمینه های تخصصی مختلف می شود؛ بررسی یک مساله موجب می شود تا ما به جای اینکه دوباره یک مسیری را طی کنیم و به آن دانشی که افراد پیش از این به آن دست پیدا کرده اند برسیم، خیلی سریع و مستقیم به سراغ افراد نخبه برویم و گام های سریعتری در این مسیر برداریم.

عظیم زاده یادآورشد: همچنین انجام چنین اقدامی، جلوی دوباره کاری ها را می گیرد؛ کاری پیش از این با توان و انرژی انجام شده و به نقطه ای رسیده است اما متاسفانه به دلیل بی اطلاعی از انجام آن، مجددا آن کار از صفر آغاز می شود. دوباره کاری ها و بازگشت به عقب و شروع دوباره همان کار باعث می شود تا ما پیشرفتی نداشته باشیم و دچار سیکل معیوبی شویم که مانع پیشرفت مان شود بنابراین با انجام این اقدام ضمن کاهش دوباره کاری ها، کیفیت کارمان افزایش پیدا می کند زیرا ما به سراغ پژوهشگرانی می رویم که سال ها در این حوزه فعالیت داشته اند و دانش و تجربه لازم کسب کرده اند.

وی به برنامه‌های آینده این مرکز اشاره کرد و در پایان به سیناپرس گفت: ما در نظر داریم به زودی با راه اندازی سایت جدید SID بحث خدمات تخصصی مان را جدی‌تر دنبال کنیم. به روی سایت جدید، سرویس هایی به مخاطبان ارائه خواهیم داد که نسبت به گذشته از کیفیت بالاتری برخوردار است. امیدواریم این مساله باعث شود تعداد بیشتری از پژوهشگران و افراد نخبه و کسانی که درگیر مسائل علمی و پژوهشی هستند، بتوانند استفاده بهتری از این سایت داشته باشند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا