نوآوری و خلاقیت پلی به سوی شکوفایی است

مهدی ذاکری، رئیس جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس در گفتگو با سیناپرس گفت: جهاددانشگاهی در رویکرد جدید خود در سال نامگذاری" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" از سوی مقام معظم رهبری به روی مساله زیست بوم نوآوری نخبگان تاکید کرده است. جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس نیز در کنار سایر واحدهای این نهاد به دنبال تحقق این امر مهم است.

وی افزود: طی سال های پیشین جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس در مسیر حرکت اقتصاد دانش بنیان با رویکرد تبدیل دانش به محصول چندین پروژه نیمه تجاری اجرا کرده است. "تولید محصولات معدنی و فلزات از منابع کم عیار"، " تولید نانو موادهای پیشرفته صنعتی" و همچنین" راه اندازی واحد تجاری بازیافت فلزات گرانبها از ضایعات الکترونیکی" از جمله این پروژه هاست.

وی بیان کرد: یکی از رسالت های اصلی این واحد توان افزایی واحدهای بزرگ صنعتی در  قالب پروژه‌ های مشاوره است تا بتواند نقشی به عنوان حلقه واسط گمشده‌ دانشگاه و صنعت ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس از پتانسیل های خوبی از جمله "سرمایه ‌انسانی متخصص"، "تجهیزات آزمایشگاهی و پایلوت" و همچنین" دانش‌ تولیدی" برخوردار است. تمامی پروژه های جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس نیز به پشتوانه فعالیت ‌های چند سال اخیر این واحد با نگاه مالی/ فنی تعریف شده است.

وی یادآورشد: نخستین قدم در تعریف پروژه ‌های این واحد، بررسی مدل کسب و کار و سپس طرح کسب ‌و کار ایده ‌های مطرح است زیرا یکی از موارد جبهه‌ گیری صنعت از دانشگاه عدم تطابق عرضه و تقاضا در مواجهه با مشکلات و نیاز‌های صنعت است. در این واحد ما با رویکرد تحقیق و شناسایی بازار و سپس اعتبارسنجی طرح‌ ها به اجرایی شدن آنها می ‌پردازیم.

رئیس جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس به دیگر برنامه های آتی این واحد اشاره کرد و در این زمینه اظهارداشت: برنامه‌های سال آینده این واحد نیز با استناد به گذشته شامل ادامه‌ روند مشاوره در پروژه‌ ها، انجام پژوهش‌ های تحقیق و توسعه ‌ای در صنایع مختلف با هدف تولید دانش فنی و همچنین حرکت به سمت تجاری سازی بر پایه پژوهش‌های گذشته است.

ذاکری در پاسخ به این سوال که جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس با اجرای این طرح ها و شناسایی و بهره مندی از شرکت های فناور چه میزان می تواند نیازهای جامعه را رفع کند و ارزآوری داشته باشد به سیناپرس گفت: قطعا فرایند‌های نوینی مانند بروکری فناوری (کارگزار‌های تجارت فناوری)، صادرات دانش، شرکت ‌های فناور و همچنین مجموعه‌ هایی همانند ما که امروزه با استناد به دانش روز دنیا به دنبال تولید محصول کاربردی و بهینه هستند، می توانند بخشی از نیاز جامعه را برطرف کنند. این فرایندها و مجموعه ها یکی از اصلی ترین راه حل های خروج از مشکلات اقتصادی امروزی را ارائه می دهند زیرا با توجه به تاریخ فناوری و با استناد به دوران‌ های تاریخی، نوآوری و خلاقیت در دوره ‌های اقتصادی متفاوت پل عبور به دوره‌ شکوفایی بوده است.

گفتگو: بیتا اکبری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا