کووید 19 احتمال ابتلای فرد به دیابت و بیماری قلبی را بالا می برد

به گزارش سیناپرس، دانشمندان به طور فزاینده ای کووید 19 را به عنوان یک وضعیت چند سیستمی می شناسند که می تواند باعث ایجاد بیماری در سراسر بدن شود و این کار را احتمالاً با ایجاد مسیرهایی که باعث التهاب می شوند، انجام می دهد.

در مطالعه جدید که با هدایت کالج کینگ لندن اجرا شده است، محققان بررسی کردند که آیا بیماران مبتلا به کووید 19 موارد جدیدی از ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را با نرخ‌های بالاتری نسبت به دیگران نشان داده اند یا خیر.

آن ها سوابق پزشکی بیش از 428 هزار بیمار کووید 19 و همچنین تعدادی از افراد سالم را که بر اساس سن، جنس و عملکرد خانوادگی با یکدیگر مطابقت داشتند، تجزیه و تحلیل کردند. به گزارش سیناپرس، این تجزیه و تحلیل نشان داد که بیماران کووید 19 در چهار هفته اول پس از ابتلا به ویروس، 81 درصد بیشتر از سایرین به دیابت مبتلا شده اند و خطر ابتلای آن ها به این بیماری مزمن، 12 هفته پس از ابتلا، تا 27 افزایش می یابد.

این یافته ها همچنین افزایش شش برابری در تشخیص های قلبی عروقی در چنین بیمارانی را نشان دادند که عمدتاً به دلیل ایجاد آمبولی یا لخته شدن خون در ریه ها و ضربان قلب نامنظم بود. به گزارش سیناپرس، البته خطر تشخیص بیماری قلبی جدید، پنج هفته پس از عفونت شروع به کاهش کرد و در عرض 12 هفته تا یک سال به سطح اولیه یا پایین‌تر از آن بازگشت.

بر اساس این نتایج، محققان توصیه می‌کنند که پزشکان به بیماران خود که در حال بهبودی از کووید 19هستند، توصیه کنند تا از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش، خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند. زیرا واضح است که حداقل برای 3 ماه اول پس از کووید 19 هوشیاری خاصی لازم است. به گزارش سیناپرس، این یافته های پژوهشی در نشریه معتبر دنیای پزشکی PLOS Medicine منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا