چگونه با کودکی که شب ها دندان قروچه می کند،رفتار کنیم؟

با کودکی که در شب دندان قروچه می کند و به هنگام عصبانیت دندان هایش را به شدت به هم می فشارد، چگونه رفتار کنیم؟

به گزارش سیناپرس، در مورد دندان قروچه کردن در خواب دو نکته را باید در نظر بگیریم: اولا، حتما باید آزمایش انگل از کودک گرفته شود زیرا انگل هم عامل دندان قروچه کردن است. اگر کودک انگل نداشت، بحث آسیب شناسی روانی به میان می آید. چنین کودکی حتما از موضوعی رنج می برد و روانش در واقع آزرده شده است.

اغلب بررسی ها نشان می دهد که این کودکان خودشان را تحت فشار قرار می دهند. به نظر آنها مشکل لاینحلی وجود دارد که گمان می کنند کسی نمی تواند آن را حل کند. کودکی را در نظر بگیرید که همواره از برادرش کتک می خورد و همیشه مغلوب بردار بزرگتر می شود. این کودک احساس می کند که چاره ای جز تحمل ندارد و چون نمی تواند بر برادر بزرگتر و قوی تر خود غلبه کند، چاره ای نمی بیند جز اینکه آزار و اذیت های او را تحمل کند. به علاوه شاهد بوده که تا این زمان کسی برای نجات او کاری نکرده و مطمئن است که اگر اعتراض هم بکند کسی کاری نمی تواند بکند. چنین بچه ای شب دندان قروچه می کند. این مشکلات ممکن است در ارتباط با درس و مدرسه یا دوستان باشد.

در مورد بچه هایی که در طول روز عصبانی می شوند و دندان هایشان را به هم می فشارند باید از فنون ورزشی استفاده کنیم و آنها را ودار کنیم که بیشتر ورزش کنند تا هیجان شان از طریق حرکات ورزشی تخلیه شود.

*دکتر سیما فردوسی، دکترای روان شناس بالینی، عضو هیات علمی گروه روان ‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا