معرفی معروف‌ترین استیبل کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال

 اما استیبل کوین دقیقا چیست و چرا قیمت آن‌ها ثابت است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر پاسخ این سوال، با بهترین استیبل کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شویم.

استیبل کوین چیست؟

حفظ نوسانات بازار ارز دیجیتال یک علامت سوال بزرگ برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بود که این موضوع توسط سیستم استیبل کوین‌ها پاسخ داده شد. ارزش یک واحد از این کوین‎ها معمولا به یک دارایی خارجی گره خورده است و این گره باعث ثابت ماندن ارزش استیبل کوین‌ها می‌شود.

استیبل کوین چیست؟

محبوبیت ارزهای دیجیتال پایدار، از سال 2017 و پس از هیجان‌های زیاد و بی‌دلیل بازار ارزهای دیجیتال بیشتر شد؛ بعد از اینکه قیمت بیت کوین تقریبا به 20000 دلار رسید و سپس بیش از 50% کاهش یافت، سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش سرمایه خود، به دنبال یک روش ذخیره ارزش مبتنی بر ارز دیجیتال با نوسانات کمتر بودند.

به عنوان مثال، راه حلی که به سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن سود معاملات خود را به ارزش دلار تبدیل کنند و سپس در معاملات بعدی از آن استفاده کنند، استیبل کوین‌ها (کوین‌های ثابت) هستند.

استیبل کوین با پشتوانه فیات (پول ملی)

این نوع از ارزهای دیجیتال، همیشه ارزشی برابر با فیات‌های پشتوانه خود دارند؛ یعنی به ازای عرضه هر واحد از این نوع استیبل کوین‌ها، یک واحد از ارز فیات به خزانه آن اضافه می‌شود و تا زمانی که ارز اصلی، ارزش ثابتی داشته باشد، ارزش استیبل کوین نیز حفظ می‌شود. این نوع StableCoinها، اولین و ساده‌ترین نوع استیبل کوین‌ها هستند که با نسبت یک به یک پشتیبانی می‌شوند و پشتوانه پول‌های ملی مانند دلار آمریکا، یورو و… را دارند.

استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال

کریپتو نیز می‌تواند از دیگر ارزهای دیجیتال پشتیبانی کند و نوع بعدی از استیبل کوین‌ها، آن‌هایی هستند که دارای پشتوانه ارزهای دیجیتال هستند. این نوع از استیبل کوین‌ها برای حفظ ارزش، از وام‌های با وثیقه مازاد استفاده می‌کنند.

از آنجا که ارزهای دیجیتال پر از نوسان هستند، این استیبل کوین‌ها وام‌هایی با وثیقه مازاد زیادی ارائه می‌شوند و از وام‌گیرندگان درخواست می‌شود تا توکن‌های خود را در قراردادهای هوشمند قفل کنند تا در صورت کاهش بیش از حد ارزش وثیقه، توکن‌های آن نقد شوند و از ضرر زیاد جلوگیری شود.

استیبل کوین با پشتوانه دارایی (کالا)

استیبل کوین‌ها با پشتوانه دارایی، مانند نوع پشتوانه فیات هستند با این تفاوت که پشتوانه فیزیکی مانند طلا دارند. برخی دیگر از پشتوانه‌هایی مانند فلزات گران‌بها یا املاک و مستغلات پشتیبانی می‌شوند. این نوع از استیبل کوین‌ها با میزان مشخصی از دارایی مرتبط هستند و در مکانی مشخص و شناخته شده ذخیره می‎شوند.

استیبل کوین الگوریتمی

استیبل کوین‌های الگوریتمی، از قراردادهای هوشمند و الگوریتم‌ها برای حفظ ثبات قیمتی خود استفاده می‌کنند. به این صورت که با سیاست کاهش و افزایش عرضه در زمان مناسب و استفاده از نیروهای بازار، ارزش خود را ثابت نگه می‌دارند.

بهترین استیبل کوین‌های بازار

تتر (Tether – USDT)

ارز دیجیتال تتر، معروف‌ترین و پرکاربردترین استیبل کوین محسوب می‌شود که حجم معاملات آن از بیت کوین و اتریوم بیشتر است! بین 10 ارز برتر و بهترین استیبل کوین‌های متمرکز قرار دارد. تتر از پول رسمی ایالات متحده آمریکا پشتیبانی می‌کند و ارزش هر واحد آن برابر با 1 دلار است.

بهترین استیبل کوین‌ها

یو اس دی کوین ( USD Coin – USDC)

یواس‌دی کوین تقریبا یک استیبل کوین جدید در بازار ارزهای دیجیتال است که توسط صرافی کوین‌بیس عرضه شد. جزو محدود پروژه‌هایی است که پشتوانه کامل آن دلار آمریکا است و مانند تتر تحت بلاک چین‌های مختلف (اتریوم، سولانا، ترون، بایننس اسمارت چین) قابل انتقال است.

بایننس یو اس دی (Binance USD – BUSD)

دیگر استیبل کوین محبوب در بازار ارزهای دیجیتال، بایننس یواس‌دی است که توسط صرافی بایننس عرضه شده و پشتوانه آن پول ملی ایالات متحده آمریکا یعنی دلار است. ارز هر واحد این استیبل کوین برابر با یک دلار بوده و به نسبت یک به یک عرضه می‌شود. این ارز دیجیتال نه تنها در شبکه بایننس چین، بلکه در شبکه اتریوم نیز قابل انتقال است.

دای (DAI)

دای یک استیبل کوین غیر متمرکز محسوب میشود و برای استفاده از آن نیاز به اعتماد به نهاد یا شخص ثالثی نیست؛ بر خلاف سایر استیبل کوین‌های قبل که پشتوانه ارزهای فیات را داشتند، با وثیقه‌گذاری یک ارز دیجیتال مانند اتریوم در قراردادهای هوشمند، ارزش آن‌ها ثابت می‌ماند.

سخن نهایی

استیبل کوین‌ها از نوسانات قیمتی بازار ارزهای دیجیتال در امان هستند و ماهیت نیمه متمرکز بودن آن‌ها باعث شده تا حدی از ذات حقیقی خود یعنی ارز دیجیتال بودن، دور شوند؛ اما نمی‌توان مزایای آن‌ها را نادیده گرفت. این ارزهای پایدار با داشتن ارزشی ثابت، تا حدی اطمینان و اعتماد را به دنیای ارزهای دیجیتال وارد کردند. اطلاعات بیشتر را میتوانید در وبسایت ارزتودی مطالعه کنید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا