استفاده ازفیلترهای نانو برای کاهش نیترات در زهاب زهکش ها

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر منوچهرحیدر پوراسفرجانی درباره این طرح گفت: در سال­های اخیر استفاده از نانو ذرات آهن با ظرفیت صفر برای تصفیه آب­های زیرزمینی به عنوان یک روش دوستدار محیط زیست گسترش فراوانی داشته است. وی بیان کرد: اما کاربرد این ذرات مشکلاتی از قبیل تجمع نانو ذرات و جداسازی آنها پس از پایان واکنش از محیط محلول را به همراه دارد.
حیدر پوراسفرجانی اظهارکرد: بیشترین پروژه های به کارگیری نانو ذرات آهن صفر ظرفیتی در بهبود کیفیت آب مربوط به کاربرد این ذرات به صورت تزریق به داخل آکیفر آلوده، جهت تصفیه در محل آب آلوده بوده است، در این روش نانو ذرات پس از پایان واکنش، به راحتی همراه با آب منتقل شده و به مرور زمان می توانند خود تبدیل به یک معضل زیست محیطی شوند.
وی افزود: جهت غلبه بر معضلات ناشی از به کارگیری نانو ذرات آهن صفر ظرفیتی خالص، از شن، زئولیت و ژئوتکستایل به ­عنوان تثبیت کننده ­های متخلخل، جهت پایدارکردن نانو ذرات آهن صفر ظرفیتی استفاده شد، کارآیی این نانوفیلترهای نوین جهت حذف نیترات از زهاب کشاورزی ارزیابی شد، تثبیت نانو ذرات آهن صفر ظرفیتی بر روی بسترها علاوه بر تسهیل جداسازی این ذرات از محیط واکنش، بعلت کاهش برخورد ذرات با یکدیگر منجر به کاهش تجمع ذرات، افزایش طول عمر و کارآیی آنها می شود.
این محقق ادامه داد: حذف نیترات توسط این نانوفیلترها درمدت زمان کوتاهی درمقایسه با سایر روش ها و با بازده بالا انجام می شود، علاوه براین، این نانوفیلترها قابلیت احیا داشته که سبب توجیه اقتصادی به کارگیری آنها در پروژه های صنعتی و درمقیاس بزرگ می شود.
وی گفت: بسترهای مورد استفاده به منظور تثبیت نانو ذرات آهن در مقیاس میلی متری مورد استفاده قرار گرفتند که به راحتی قابلیت جداسازی از محیط واکنش را دارند، ترکیب نانوفیلترهای بدست آمده بسیار پایدار بوده و این مسئله خطر تجمع ذرات آهن در محیط زیست را به طور کلی مرتفع می کند.
مقاله ای از این طرح در مجله “Soil & Water Research” به چاپ رسید همچنین یک مقاله دیگر در مجله 'Desalination & Water Treatment' چاپ شده و ثبت اختراعی در حال داوری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا