ثبت نخستین خورشید گرفتگی سال

به گزارش سینا پرس، ساعاتی پیش و  در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه عصر به وقت EDT ( ۱۲ نیمه شب به وقت ایران)، نخستین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۲ در جهان رخ داد. بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، این خورشید گرفتگی در مناطقی که آسمان صاف بود در بخش هایی از قطب جنوب،و بر فراز اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس مشاهده شد.

ستاره شناسان و طرفداران رصد پدیده های نجومی در نزدیکی سواحل قطب جنوب توانستند این خورشید گرفتگی را که در ساعت ۲ و ۴۵ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی شروع شد، رصد کنند. به گزارش سیناپرس، نموداری که توسط مرکز  TimeandDate.com منتشر شد نشان می ‌دهد که حداکثر زمان خورشید گرفتگی شب گذشته به وقت ایران، در ساعت ۴ و ۴۱ دقیقه بعد از ظهر به وقت آمریکای جنوبی مشاهده شده و پدیده نجومی تا ساعت ۶ و ۳۷ دقیقه بعد از ظهر در مناطق مختلف تحت پوشش این خورشید گرفتگی، قابل مشاهده بود.

بر اساس اطلاعات موجود در این رابطه، خورشید گرفتگی روز گذشته، اولین مورد از دو خورشید گرفتگی جزئی است که طی امسال رخ می دهد در آن ماه بخشی از خورشید و نه تمامی آن را مسدود می کند.

به گزارش سینا، بر این اساس اعلام شد دومین خورشید گرفتگی جزئی در ۲۵ اکتبر سال جاری برابر با سوم آبان ماه ۱۴۰۱  رخ خواهد داد و ممکن است برای تماشاگران آسمان در اروپا، غرب آسیا و شمال شرق آفریقا قابل مشاهده باشد. به این ترتیب مردم ایران می توانند شاهد دومین خورشید گرفتگی جزئی در سال جاری باشند.

در خاتمه گفتنی است که متخصصین ناسا به رصد کنندگان آسمان هشدار می دهد که برای دیدن پدیده های نجومی و به ویژه پدیده هایی که به خورشید مرتبط است،  همیشه از محافظ چشم مناسبی مانند عینک ویژه خورشید گرفتگی استفاده کرده و هرگز مستقیماً به خورشید نگاه نکنید زیرا این عمل بسیار خطرناک است.

علاوه بر این به خاطر داشته باشید گرفتن لنز دوربین به سمت خورشید بدون استفاده از فیلترهای ویژه، منجر به سوختن دوربین شما خواهد شد پس برای تصویربرداری از خورشید هیچگاه بدون تجهیزات ویژه اقدام نکنید.

مترجم: مریم عالمی
منبع: upi

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا