هدف اصلی جایزه ملی زیورآلات توسعه بازارهای خارجی است

به گزارش سیناپرس، سوده صوفی، دبیر جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایران گفت: پس از برگزاری 13 جلسه در شورای برنامه ریزی و همچنین شواری سیاست گذاری، فراخوانی پیرامون برگزاری این رویداد منتشر کردیم؛ در ابتدای این رویداد زوایایی مختلف آن از سوی متخصصان این حوزه مورد بررسی قرار گرفت که آیا برگزاری چنین رویداد و موضوعی الزامی است یا خیر؟نحوه برگزاری آن باید چگونه باشد که بازخورد بهتری داشته باشیم؟ در نهایت پس از گذشت 5 ماه که جلسات آن به صورت مستمر برگزار شد، در آذرماه فراخوانی منتشر کردیم و خبرگزاری های هنری و همچنین سیناپرس و ایسنا این موضوع را پوشش دادند.

وی افزود: ضمن اینکه ما برای برگزاری این رویداد از ظرفیت های معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز استفاده کردیم و دکتر محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، برای انتشار این فراخوان و شرکت اساتید دانشگاهی و صاحب آموزشگاه در این رویداد کمک بسیار زیادی کردند.  با تمام قوا استان ها را بسیج کردند و آنها را در جریان گذاشتند که قرار است یک چنین رویدادی اتفاق بیفتد.

هچنین صندوق کارآفرینی امید نیز یکی از ذینفعان این حوزه است که پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در آن فعالیت می کند. این صندوق نیز در انتشار این فراخوان کمک زیادی به ما کرد. در این میان دانشگاه هایی مانند دانشگاه علم و هنر یزد نیز برای اطلاع رسانی و ورود جامعه مخاطب به این رویداد کمک شایانی انجام داده اند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بستری برای این رویداد وجود ندارد و در حال بستر سازی هستیم و گام به گام کارها را پیش می بریم تا فضای مناسب را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: هدف و موضوع اصلی این رویداد، تجاری سازی و توسعه بازارهای خارجی و صادرات محصولات این حوزه است از اینرو پس از انتشار فراخوان، سعی کردیم با سازمان هایی مانند یونسکو رایزنی داشته باشیم.  با توجه به اینکه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی مجوز باشگاه صنایع فرهنگی خلاق را از یونسکو دریافت کرده است امیدواریم جزو باشگاه های بین المللی این سازمان شویم و این رویداد را ذیل فعالیت های باشگاه بین المللی برده و در پروسه های بعدی بتوانیم از ظرفیت های این سازمان استفاده کنیم.

حوزه زیورآلات از ظرفیت بالایی برخوردار است

دبیر جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایران گفت: تاکنون آثار خوبی در حوزه طراحی و محصول به دست مان رسیده است. از آنجایی که ثبت نام از طریق سایت بود، شرکت کنندگان توانستند آثارشان را روی سایت بارگذاری کنند که داوری اولیه داشته باشیم. قاعدتا در این تصاویر امکان دارد خیلی از وجوه محصولات دیده نشود. مخاطبان نباید نگران گویا نبودن تصاویر باشند. در این مرحله موضوعات کلی به صورت اولیه داوری می شود. مرحله بعدی داوری به صورت نمایشگاهی است. فراخوان داده می شود و داوران در نمایشگاه حضور پیدا می کنند. افرادی هم که فقط کار طراحی انجام داده اند و محصول نداشتند نیز نباید نگران باشند، زیرا مدت زمان ارسال آثار تمدید شده است به همین دلیل هنوز ایده بازار را برگزار نکرده ایم. زمان برگزاری ایده بازار را نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، صوفی ادامه داد: بیشتر آثار ارسال شده مربوط به حوزه طراحان و هنرمندانی است که اغلب به صورت شخصی کار می کنند. شاید یکی از دلایل اصلی آن مساله مالی باشد که نتوانسته اند محصولی را تولید کنند یا اینکه ترجیح داده اند اثر طراحی شان بیشتر از محصول شان بزرگنمایی شود و پس از آن به موضوع تولید محصول ورود پیدا کنند.

وی یادآورشد: هرچند حوزه زیورآلات از ظرفیت بسیار زیادی برخوردار است اما نیاز به سمت و سو دادن دارد. امیدواریم در این جایزه ملی بتوانیم با کمک اساتیدی که در کنار ما هستند، از این ظرفیت ها بیشتر استفاده کنیم و شاهد رعایت تمام این موارد باشیم.

شناسایی ظرفیت ها با شناسنامه دار کردن محصولات

وی عنوان کرد: در این رویداد مخاطبانی داریم که به صورت گروهی شرکت کرده اند و بازار آنها هم ظرفیت های متنوع و متفاوتی دارد. در واقع هدف اصلی ما این است که بستری را برای حضور تمام این افراد فراهم کنیم. این جایزه شروع یک زنجیره است. در تمام مدتی که فراخوان داده  و عناوین را مطرح کرده ایم، قصد داریم این زنجیره را تکمیل کنیم و به سمتی سوق دهیم که این محصولات به بازارهای صادراتی برسند و در توسعه بازارهای خارجی نقش آفرینی داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، صوفی گفت: در حال حاضر به دلیل اتفاق هایی که پیرامون موضوع دلار و افزایش قیمت آن داشته ایم، بسیاری از مصحولات ما قابل رقابت در بازار ها هستند. محصولاتی که پیش از این نیز وجود داشتند اما ظرفیت رقابتی  وجودنداشت؛ این زنجیره که شناسایی ظرفیت ها است باید طی شود و پس از شناسایی این ظرفیت ها باید از محصولات ارزیابی داشته باشیم. شاید یکی از بهترین راه ها شناسنامه دار کردن محصولات باشد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع اصلی که باید در نظر داشته باشیم این است که همه ظرفیت های موجود باید وارد این مسیر شوند. هرکدام از شرکت کنندگانی که در حوزه برند شخصی، طراحی حوزه صنعتی یا تولید محصول صنعتی شده اند باید هرکدام از ظرفیت های این مسیر برای توانمند کردن خودشان استفاده کنند. این افراد می توانند ضمن ظرفیت های کاری خودشان از ظرفیت هایی که در این مسیر به وجود می آید نیز استفاده کنند و پتانسیل های جدیدی برای خودشان به وجود آورند.

دبیر جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایران گفت: ما باید روی موضوع هم افزایی بیشتر تمرکز کنیم که تنها بستر را برای افراد خاصی تعریف نکنیم. قطعا کسانی که کار صنعتی و تولید انبوه انجام می دهند، پاسخگوی نیاز طیفی از مخاطبان هستند اما مخاطبانی که روی برند شخصی کار می کنند نیز مخاطب خاص خودشان را دارند. بسیاری از مخاطبان  از محصولاتی که به صورت انبوه در بازار وجود دارد، را نمیپسندند و دنبال طرح خاص هستند. بنابراین پرداخت به همه این حوزه ها زمان بر است اما باید این بستر برای همه افراد فراهم شود تا بتوانیم به آن هدفی که جامعه مخاطب منتفع می شود، برسیم.

گزارش: بیتا اکبری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا