حیات کارگاه های تولیدی طلا در گرو طرح های نوآورانه

به گزارش سیناپرس، دکتر علی کریمی، مدرس دانشگاه در رشته کارآفرینی و طلا و جواهر و موسس و مدیر مرکز توسعه و فناوری صنعت طلا در  نشست بر خط «بررسی روند تغییر سبک در بازارهای طلا و جواهر و تاثیر نوآوری روی آن ‌ها» معتقد است؛ دولت و اتحادیه های طلا و جواهر باید با اعتمادسازی صاحبان کارگاه ها را مجاب کنند تا به طراحی های خلاقانه روی بیاورند.

وی در این نشست بر خط گفت: طراحی طلا و جواهر جزو مباحثی است که به تازگی بر محوریت آن کارگاه های زیادی تاسیس شده است و با توجه به تاریخ کشور ما در طلا و جواهر تا پیش از این به دلیل حاشیه سودی که این صنعت داشته است، به نوعی کارگاه دارها تمرکز زیادی روی طرح های جدید نداشتند و چون همواره حاشیه امن کافی در کسب سود داشتند، ترجیح می دادند کمتر به سبک های نوین توجه کنند.

کریمی افزود: اما با تغییر نسل در فعالان عرصه صنعت طلا و جواهر، این ضرورت احساس شد که باید به سمت طرح  های جدید بروند و سلایق بازار را مورد توجه قرار دهند. مردم همواره از قدیم نگاه سرمایه ای به طلا داشتند و دارند که این موضوع را از فروش سبک های قدیمی دریافت کردیم. در حقیقت نکته اینجاست، آن قشری که معمولا به خرید سبک های قدیمی می پرداختند؛ نگاه سرمایه ای داشتند و تنوع محصولات موجب جلب توجه آنان نشد چراکه خواهان آن دسته محصولاتی بود که اجرت کمتری داشته باشد.  

به گفته وی، حجم زیاد خرید برای سرمایه گذاری از سوی مردم باعث شد که تولیدکنندگان و کارگاه دارها کمتر سراغ سبک ها و طرح های نوین بروند؛ چراکه جامعه مخاطب خواهان خرید محصولی بود که اجرت کمتری داشته باشد.

کریمی گفت: اما از آنجایی که کل دنیا به سان یک دهکده است، این امر موجب شد که اغلب طراحان به سمت آثار سبک بروند که هزینه کمتری را هم برای خریداران تحمیل می کرد. در واقع این امر موجب شدکه صاحبان کارگاه ها با چالش هایی مواجه شوند؛ چالش هایی نظیر اینکه چگونه می توانند ذائقه نسل جدید را تامین کنند؟

این مدرس دانشگاه در رشته کارآفرینی و طلا و جواهر گفت: اغلب کارگاه های ما نیازمند طرح های جدید و طراحان خلاق هستند ، طراحانی که علاوه بر هنر طراحی از جنس طلا هم شناخت خوبی داشته باشند تا هر طرحی که ارائه می دهند را با جوانب کامل سنجیده باشند. تمامی این موارد باعث شده است که طراحی جایگاه ویژه ای در این زمان در کشور ما پیدا کند.

کریمی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر کارگاه های فعال در کشور در عرصه هنر صنعت طلا و جواهر، برای ادامه حیات باید به سمت طراح های جدید روی بیاورند؛ علاوه بر آن با توجه به تغییر نسل سلیقه و ذائقه افراد هم تغییر کرده است بنابراین باید طرح های جدی خروجی کار این کارگاه ها باشد.

وی ادامه داد: باید گفت از آنجایی که مواد اولیه این صنعت گران است تغییر در نگرش در زمینه طراحی نیازمند سلسله مراتبی از سوی تولید کنندگان خواهد بود. به اعتقاد من آگاه سازی از تجربیات کشورهای خارجی و پیشرو می تواند کمک زیادی به طراحان و تولید کنندگان در بحث شناخت فعالیت های ظرفیت ساز کند.

کریمی تاکید کرد: در این زمینه نیازمند مشوق های دولتی نیز هستیم به نوعی اتحادیه ها باید با اعتمادسازی، صاحبان کارگاه ها را مجاب کنند که با طراحان جوان همکاری کنند تا بتوان یک حلقه مصنوعی ایجاد شود. این فرایند به نوعی کارگاه های دیگر را سوق می دهد تا راه افراد موفق را پیش گیرند.

گفتنی است؛ این  نشست برخط در ذیل سلسه گفتار جایزه ملی زیور آلات و طراحی جواهرات ایرانی که از سوی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به میزبانی دکتر فواد نجم الدین، فعال عرصه زیورآلات در صفحه رسمی جایزه ملی زیورآلات ایرانی برگزار می شود.

گزارش: مهتاب دمیرچی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا