شناسایی دومین سیارک دارای مدار مشترک با زمین

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد پژوهشگران ستاره شناس در مطالعات جدید خود موفق شدند دومین سیارک تروژان زمین را کشف کنند. از نظر علمی، سیارک‌ های تروجان اجرام کوچکی هستند که در مداری مشترک با یک سیاره قرار دارند و تقریباً  ۶۰ درجه جلوتر یا پشت سیاره اصلی در مداری ثابت باقی می ‌مانند. چنین مدارهای عجیب و غریبی محدودیت های مهمی برای مدل های تکامل منظومه شمسی ایجاد می کنند.

به گزارشsinapress،اگرچه سیارک‌های تروژان در اطراف سیارات دیگر منظومه شمسی نیز مشاهده شده‌ اند، اما تا کنون تنها یک سیارک تروجان برای زمین شناسایی شده است که در سال ۲۰۱۰با نام TK7 XL5 معرفی شده بود.

به نظر می رسد سیارک تروژان زمین بعد از ده سال دارای یک رقیب شده است زیرا  این سیارک جدید ، به نام 2020 XL5  نام گذاری و در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۰ کشف شده و مشاهدات اولیه نشان می ‌دهد که می ‌تواند یک سیارک تروژان باشد. گفتنی  است که در ابتدا به دلیل پوشش رصدی کم، عدم قطعیت مداری برای تأیید این فرضیه وجود داشت.
به همین دلیل تونی سانتانا روس (Toni Santana-Ros) و همکارانش مدار 2020 XL5 را با ترکیب داده های آرشیوی با مشاهداتی که از سه رصدخانه زمینی انجام دادند، مورد مطالعه قرار دادند. به گزارش سیناپرس، آنها با استفاده از این تجزیه و تحلیل ها تایید می کنند که 2020 XL5 یک سیارک تروژان زمین است.

اعضای این تیم مطالعاتی پیشنهاد می کنند که این یک سیارک از نوع C کمپلکس است که عمدتاً از کربن تشکیل شده است.

ستاره شناسان در جریان این مطالعه،  تجزیه و تحلیل های پایدار مداری را انجام داده و پیشنهاد کردند که 2020 XL5 حداقل برای ۴ هزار سال در مدار خود باقی خواهد ماند. آنها پیشنهاد می کنند که این سیارک می تواند پس از تعامل با مشتری از کمربند اصلی سیارکی پرتاب شده باشد، با این حال تحقیقات بیشتری برای تایید منشأ 2020 XL5 مورد نیاز است.
در خاتمه گفتنی است پژوهشگران این تیم تحقیقاتی خاطرنشان می کنند که 2020 XL5 سیارکی بزرگتر از TK7 2010 است و ممکن است کاندیدای بهتری برای ماموریت های فضایی آینده باشد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله تخصصیNature Communications منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.