مشکلات روان شناختی، خطر مرگ را در افراد مبتلا به بیماری مزمن بالا می برد

به گزارش سیناپرس،بر اساس مطالعه جدیدی که به رهبری دانشگاه آکسفورد انگلستان انجام شده است، بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های مزمن و غیرواگیری نظیر دیابت هستند، در صورت داشتن مشکلات روان شناختی، با خطر مرگ دوبرابری نسبت به افراد دیگر مواجه هستند.

امروزه بیماری‌های غیرواگیری مانند دیابت و بیماری‌های قلبی به عنوان چالش هایی اساسی برای بهداشت عمومی جهان مطرح هستند و تخمین زده می‌شود که سالانه 40 میلیون مرگ و میر اضافه را به جمعیت دنیا تحمیل کند.به گزارش سیناپرس،حالا در مطالعه جدید، محققان بین الملل از داده های ثبت ملی در سوئد برای بررسی بیش از یک میلیون بیمار متولدشده بین سال‌های 1932 تا 1995 با تشخیص بیماری مزمن ریوی، بیماری قلبی عروقی و دیابت استفاده کرده اند. 

به گفته این محققان، بیش از یک چهارم افرادی که در تجزیه و تحلیل فوق قرار گرفتند، در طول زندگی خود با تشخیص نوعی اختلال روان شناختی مواجه بودند.به گزارش sinapress،بررسی های محققان فوق نشان داد عوارض روان شناختی به طور مداوم با افزایش میزان مرگ و میر زودرس و یا مواردی چون خودکشی بیماران همراه بوده است.

به گفته آن ها، خطرات مرگ و میر در افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد در مقایسه با خواهر و برادرهای سالم خود، حدود 10 برابر و در افراد مبتلا به افسردگی تا 7 برابر افزایش نشان دادند.

آن ها بر اساس نتایج تحقیق خود معتقدند بهبود انجام ارزیابی های اولیه در کنار درمان صحیح و پیگیری افراد مبتلا به اختلالات روان شناختی نظیر افسردگی می تواند خطر مرگ و میر را در افراد مبتلا به بیماری های مزمن غیرواگیر کاهش دهد.

این یافته های علمی پژوهشی که بر نقش عجیب و غیر قابل انکار حس و حال روحی روانی افراد بر جنبه های مختلف سلامت جسمی تاکید دارند، در نشریه معتبر PLOS Medicine منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا