اختلالات جنسی خود را جدی بگیرید

به گزارش سیناپرس اصفهان ندا هوشیار روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: یکی از انواع بیماری های روحی، اختلالات جنسی هستند. اگرچه صحبت کردن در مورد مشکلات جنسی به دلایل فرهنگی همچنان کار آسانی نیست، اما در مقایسه با گذشته و به دلیل بالا رفتن آگاهی مردم صحبت  در این خصوص راحت تر شده و از طرفی آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ مشاوره در این امر کمک کننده بوده است.

هوشیار اضافه کرد: علیرغم تصور اکثر مردم، مشکلات جنسی، مسائلی رایج هستند به طوری که در مطالعات انجام شده در ایالات متحده امریکا، 51 درصد زنان  و 35 درصد مردان به این اختلالات مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه مطالعه ای در ایران نشان داد 50 درصد از درخواست های طلاق در ارتباط با مشکلات جنسی است گفت: اختلالات جنسی یعنی مشکل در میل جنسی یا علاقه به رابطه جنسی، برانگیختگی (تحریک) یا ناتوانی در تحریک به صورت فیزیکی در طول فعالیت این عمل، ارگاسم (اوج لذت جنسی) و درد حین رابطه جنسی یا فقدان اوج لذت در حین انجام آن را شامل می شود.

این روانشناس بالینی عنوان کرد: مشکلات جنسی به دلایل مختلف رخ می دهند. در اکثر موارد، این مشکلات مربوط به دیگر سختی ها یا چالش های زندگی است. مثلا اگر مضطرب هستید و دغدغه زیادی دارید، دلتان نمی خواهد رابطه جنسی برقرار کنید یا به کسی نزدیک شوید. این مشکل معمولا خفیف و کوتاه مدت است و با تغییر میزان استرس از بین می رود. اما اختلالات جنسی، مشکلات پیچیده و شدیدتر هستند که تأثیر عمیق و بلند مدتی دارند و روی جنبه های مختلف زندگی، روابط و حتی میل جنسی تأثیر می گذارند.

وی افزود: عوامل متعددی منجر به بروز اختلال جنسی می شود که معمولاً، این اختلالات ناشی از مجموعه ای از دلایل جسمانی، عاطفی، روانشناختی و موقعیتی است.

هوشیار اذعان داشت: معلولیت، بیماری یا مشکلات بلندمدت نظیر دیابت، بیماری قلبی، اعتیاد به مواد مخدر یا الکل و بسیاری از اختلالات روانی روی نیاز و واکنش های جنسی تأثیر منفی می گذارد. این موارد می تواند شامل اضطراب، افسردگی، استرس و …. باشد.

وی ادامه داد: احساس خیانت، نارضایتی در رابطه یا اندوهی که رفع نشده تأثیر زیان باری دارد و پایین بودن عزت نفس نیز روی میزان میل و خواسته جنسی تأثیر منفی می گذارد. تجربه  سوء استفاده جنسی در گذشته هم بیشتر از آنچه بدانید مؤثر است و در نهایت احساس می کنید نمی توانید کاملاً وارد رابطه جنسی شوید یا از آن لذت ببرید.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: تغییر در برنامه های روتین روزمره، وضعیت یا شرایط زندگی همگی منجر به بروز مشکلات جنسی می شود. مثلا، اگر اخیراً نقل مکان کرده اید، مشکل مالی دارید یا صاحب فرزند شده اید، این موارد روی عملکرد جنسی تأثیر جدی می گذارد پس بهتر است در این شرایط یا یک مشاور یا رواشناس متخصص مشورت کنید.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا