روش درمانی برای ریتم نامناسب عملکرد مغز

هنگامی که مغز انسان به سراغ انجام فعالیت های سنگین و پیچیده فکری می رود، گروهی از عصب ها با یکدیگر همساز شده و برای پاره ای از ثانیه به یک هارمونی دست پیدا می کنند و پس از آن به وضعیتی باز می گردند که مغز را به سازگاری با مشکل رهنمون می شود. این موارد نتایج تحقیقات جدیدی است که دانشمندان در زمینه عملکرد مغزی انجام داده اند.

این یافته ها می توان موجب شود تا بتوان روش درمانی جدیدی برای افرادی که با عملکرد نامنظم مغزی روبرو هستند دست پیدا کرد. این افراد که امواج مغزی آنها می تواند آرام، تند و یا پرآشوب باشد، بیماران مبتلا به نوسان مغزی می گویند. یکی از مهم ترین بیماری هایی که در این رده قرار می گیرد و برای عموم جامعه شناخته شده است را می توان پارکینسون دانست.

بردلی ویتک (Bradley Voytek) به عنوان راهبر این تحقیقت درباره آن می گوید: «مغز انسان 86 میلیارد سلول عصبی یا عددی در همین حوالی در خود جای داده است که  با یکدیگر با روشی بسیار عجیب و سردرگم ارتباط برقرار می کنند.» ویتک که در دانشگاه برکلی در کالیفرنیا مشغول به تحصیل در رده فوق دکترا است، در ادامه سخنان خود می افزاید: «نتایج ما به توضیح نحوه عملکرد مکانیزم عملکرد شبکه مغزی برای به دور هم جمع شدن و دوباره از هم جدا شدن، کمک شایانی می کند.»

این دانشمندان با اندازه گیری میزان فعالیت الکتریکی در مغز توانسته اند دریافتند که در شرایط فعالیت ذهنی، امواج ویژه ای با سیکل 4 تا 8 هرتز در ثانیه در مغز شروع به انتشار می کنند. این امواج با بخش نرم جلویی مغز همگام شده و موجب می شوند که بتوان بخش های مختلف مغز را به یکدیگر مرتبط ساخت.

حال با توجه به اینکه این فرایند همگام سازی به عنوان کلید اصلی ارتباط ساختار مغزی برای ایجاد ریتم مناسب برای حل مسائل پیچیده مطرح شده است، می توان انتظار داشت که بخش نرم جلویی مغز به کلیدی برای درمان بیماری هایی مانند نوسانات مغزی تبدیل شود.

شایان ذکر است که نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی در نشریه بین المللی Nature در بخش علوم عصبی به چاپ رسیده و در دسترس است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا