با خود مهربان باشید تا دچار بیماری قلبی نشوید

به گزارش سیناپرس، اگرچه روان شناسان اغلب یادآوری می کنند که مهربان بودن با دیگران مهم است اما گاهی اوقات بهترین کسی که می توان با وی مهربان بود و دلسوزی کرد، خود فرد است. محققان دانشگاه پیتسبورگ گزارش دادند که به نظر می رسد زنان میانسالی که به طور منظم خود- دلسوزی را انجام داده و نسبت به خود مهربان هستند، در خطر کمتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند.

خود- دلسوزی تعمیم احساس دلسوزی و مهربانی به خود فرد در مواقع شکست، احساس نالایق بودن یا به‌ طور کلی در رنج و سختی است. به گزارش سیناپرس، این روند حتی در میان گروهی از زنان میانسال بدون توجه به عوامل خطر اضافی که علائم هشداردهنده مشکلات قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، مقاومت به انسولین و سطح کلسترول در نظر گرفته می‌ شدند، ادامه داشت. به گفته پژوهشگران، بررسی ها نشان داد اگر زنی با خودش مهربان بود، احتمال کمتری داشت که به بیماری قلبی مبتلا شود.

دکتر ربکا تورستون (Rebecca Thurston) استاد روانپزشکی، علوم بالینی، اپیدمیولوژی و روانشناسی در این رابطه می گوید: «تحقیقات زیادی روی این موضوع متمرکز شده که چگونه استرس و سایر عوامل منفی ممکن است بر سلامت قلبی عروقی تأثیر بگذارد، اما تأثیر عوامل روانشناختی مثبت، مانند شفقت به خود، بسیار کمتر شناخته شده است. تحقیقات ما نشان می‌ دهد که همدردی با خود برای سلامت روانی و جسمی ضروری است.»

اگر بگوییم زندگی امروزه استرس زا است، اغراق نکرده ایم و به همین دلیل بیشتر مشاوران و درمانگران پیشنهاد می ‌کنند که بیمارانشان برای مقابله با استرس مزمن، شفقت بیشتری نسبت به خود داشته باشند. بر اساس مطالعات قبلی، چنین تکنیک هایی توانایی کمک به اضطراب، افسردگی و تحریک پذیری را نشان می دهند.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر تأثیر شفقت به خود بر فرآیندهای فیزیولوژیکی بدن بسیار نامشخص است. در این پروژه پژوهشی، نزدیک به ۲۰۰ زن بین ۴۵ تا ۶۷ سال شرکت کردند. در هر آزمایش یک نظرسنجی کوتاه نیز در نظر گرفته شد که به سوالاتی از قبیل چقدر احساس بی مصرف بودن می کنید؟ چقدر از ضعف های خود احساس ناامیدی دارید؟ در لحظات و موقعیت های سخت زندگی، به چه میزان با خود مهربانید؟ می پرداخت. 
در مرحله بعد، هر زن تحت یک سونوگرافی تشخیصی استاندارد از شریان‌ های کاروتید خود قرار گرفت، این شریان‌ ها رگ‌ های اصلی گردن هستند که خون را از قلب به مغز می ‌برند.
زنانی که در رتبه‌ بندی ‌های خود-دلسوزی امتیاز بالایی کسب کردند، دیواره‌ های شریان کاروتید نازک ‌تر و تشکیل پلاک کمتری نسبت به سایر زنانی که کمتر به خود شفقت می‌ کردند، داشتند. به گزارش سیناپرس،هر دوی این شرایط با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، حمله قلبی و سکته مرتبط هستند.

یافته ها حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل مانند احساسات افسردگی، عادات سیگار کشیدن و سطح فعالیت بدنی ثابت ماند.
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از ان در اخرین شماره مجله روانشناسی سلامت (Health Psychology) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا