ساخت پلیمرهایی با بلوک های مارپیچ

به گزارش سیناپرس، پلیمرها، به عنوان پایه و اساس تولید تمام پلاستیک‌ ها، بر خلاف بیوپلیمرها، معمولاً ساختار منظمی ندارند.  پلیمرهای مورد استفاده در این فرایند، از زنجیره های مولکولی بلندی تشکیل شده اند که می توانند به دور خود تا شده یا بپیچند یا یک خوشه نامرتب را تشکیل دهند. آرایش دامنه های مرتب شده متفاوت در پلیمر، به آن شکل نهایی و در نتیجه عملکرد مناسبی می دهد.

با این حال، آنچه به سادگی و در طبیعت رخ می دهد، همیشه به آسانی در آزمایشگاه بازتولید نمی شود. شکل دادن مولکول‌های درشت زنجیره‌ ای مانند پلیمرها به هر شکلی غیر از یک خوشه نامرتب دشوار است.

اعضای یک تیم بین المللی از محققان به رهبری دکتر شیکی یاگای توانسته اند برای دسته خاصی از پلیمرها که به عنوان پلیمرهای فوق مولکولی شناخته می شوند، یک سیستم تاشو متمایز را کشف کنند.
این تیم تحقیقاتی، مولکول های پلیمر فوق را به گونه ای ساختند که یک طرح شش وجهی شبیه گل رز را تشکیل داده و روی هم قرار گرفته بودند تا یک زنجیره پلیمری بی نهایت طولانی ایجاد کنند. به گزارش سیناپرس، انحنای ذاتی ایجاد شده در امتداد شش وجهی های انباشته شده باعث شد تا نانوالیاف ها به سمت بالا بپیچند و به یک ساختار مارپیچ تبدیل شوند. عملیات تا شدن را می توان با فعال کردن یک سویچ نور حذف کرد. تابش نور اشعه ماورای بنفش باعث خم شدن مونومر و ایجاد پیچ خوردگی در مولکول شده و باز شدن ساختار مارپیچ را منجر می شود.

گفتنی است در این آزمایش، بافت ها یکی پس از دیگری باز شده و با تابش طولانی مدت و گرم نگه داشتن پلیمر، بلوک‌ های مارپیچ کوتاه‌ تر شدند تا اینکه کل ساختار به یک خوشه نامرتب تبدیل شد. عملکرد این مکانیسم توسط شبیه سازی های مولکولی تایید شد. به گزارش سیناپرس، این تحقیق، جداسازی یک پلیمر فوق مولکولی را به گونه های چین خورده و تا شده تایید کرد. چنین بلوک هایی می توانند عملکردهای بیشتری داشته یا با محیط خود تعامل متفاوتی داشته باشند. پژوهشگران معتقدند که این امر ممکن است فرصت های جدیدی را برای ساخت مواد نانو نرم کاربردی ایجاد کند.

منبع: sciencedaily