رشته کامپیوتر، ابزاری برای خارج رفتن دانشجویان نخبه

دکتر حسین زینلی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیر کبیر در گفتگو با سیناپرس گفت: اکنون دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تهران و چند دانشگاه مطرح ایران دانشجویان خوبی در سطح لیسانس تربیت کرده اند اما متاسفانه اکثر آنها کشور را ترک می کنند. طی چند سال اخیر کیفیت دانشجویان ارشد و دکترای رشته های مهندسی به شدت کاهش پیدا کرده است اگر وضع به همین منوال پیش برود و پیشگیری های لازم انجام نشود، در آینده نزدیک دچار مشکلات مدیدی خواهیم شد.

دکترای مهندسی کامپیوتر اظهارداشت: اغلب این دانشجویان رتبه های کمتر از 200 دارند. باید شرایط مناسبی در کشور فراهم کنیم تا در کشور ماندگار شوند؛ باید شرایطی در کشور فراهم کنیم که خودشان برای ماندن در کشور مشتاق شوند. به گزارش سیناپرس، وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 95 درصد برنامه و هدف اصلی دانشجویان ترم اول رفتن به خارج است. همه به دنبال کسب رزومه خوب هستند. دانشگاه برای آنها یک وسیله و ابزار است.

وی ادامه داد: این مساله نه تنها در رشته هوش مصنوعی و کامپیوتر بلکه در سایر رشته های مهندسی نیز نمود پیدا کرده و شدیدا بد است. در حال حاضر تنها شرایط برای رشته پزشکی( به ویژه متخصصان این حوزه) از نظر کسب درآمد خوب است. متاسفانه در ایران خیلی به رشته مهندسی بها داده نمی شود. از میان رشته های مهندسی رشته کامپیوتر وضع بهتری دارد به همین دلیل اغلب دانشجویان و فارغ التحصیلان هدف اصلی شان رفتن به خارج از کشور است.

وی گفت: اکنون رشته کامپیوتر، یکی از رشته های مورد توجه دانش آموزان برای انتخاب رشته است. بسیاری از افراد اصلا علاقه ای به این رشته ندارند اما به علت اینکه می توانند با انتخاب این رشته راحت تر به خارج از کشور بروند، در دانشگاه این رشته تحصیلی را انتخاب می کنند.

وی تاکید کرد: در واقع رشته کامپیوتر، ابزاری برای خارج رفتن دانشجویان شده است. اکنون دانشجویان، اساتید دانشگاهی را نیز به عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف خود در نظر می گیرند. ما اکنون دانشجویان خوبی برای کشورهای دیگر تربیت می کنیم. دولت باید دلایل این مشکلات را به طور علمی مشخص کنند و راه حل علمی ارایه بدهند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا