یک دوز واکسن اچ پی وی برای پیشگیری از ابتلا کافی است

به گزارش سیناپرس، این یافته ها می تواند روند ایمن سازی را در کشورهای در حال توسعه که با سطوح بالای سرطان های مرتبط با اچ پی وی دست و پنجه نرم می کنند، تسریع کرده و از زنان بیشتری محافظت کند.

در همین ارتباط، سام کاریوکی (Sam Kariuki) مدیرکل مؤسسه تحقیقات پزشکی کنیا، در نایروبی گفت: این یافته ‌ها می تواند روند پیشگیری این بیماری را به طور کامل تغییر داده و ممکن است منجر به کاهش قابل‌ توجه بروز سرطان دهانه رحم منتسب به اچ پی وی شود. در همین راستا واکسیناسیون تک‌ دوزی HPV را می توان به عنوان یک رویکرد  با ارزش در ارتقای سطح بهداشت عمومی معرفی کرد.  

تحقیقات انجام شده این کارآزمایی روی ۲ هزار و ۲۷۵ زن بین ۱۵ تا ۲۰ سال در کنیا انجام گرفت. این زنان به‌ طور تصادفی و از دسامبر ۲۰۱۸ تا ژوئن ۲۰۲۱  تحت درمان با واکسن و بررسی نتایج قرار گرفتند.

روانا بارنابس (Ruanne Barnabas)، یکی از پژوهشگران اصلی این مطالعه و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سیاتل، در این رابطه گفت: واکسن تک دوز اچ پی وی (HPV) همچنان پس از ۱۸ ماه  بسیار موثر بوده و اثربخشی تک دوز مانند دوزهای متعدد است. تیم تحقیقاتی او اعلام کرد که باید مطالعات بیشتری به منظور مشخص شدن بازه محافظت توسط واکسن، انجام شود.

این کارآزمایی می تواند به واکسینه کردن ۹۰ درصد از دختران ۱۵ ساله علیه اچ پی وی تا سال ۲۰۳۰ منجر شده و به یکی از مهمترین اهداف سازمان بهداشت جهانی جامه عمل بپوشاند.به گزارش سیناپرس، او همچنین خاطرنشان کرد که واکسن تک دوز می تواند تدارکات اضافی را ساده تر کرده و هزینه ها را نیز کاهش دهد. 

به گفته دکتر نلی موگو (Nelly Mugo)، دانشیار دانشگاه واشنگتن و محقق ارشد موسسه تحقیقات پزشکی کنیا، مطالعات فوق عزم جدیدی را برای از بین بردن سرطان دهانه رحم به همراه داشته و این امر امید زیادی را برای زنان ساکن در کشورهایی که درصد بالایی از ابتلا به این بیماری را دارند، به ارمغان می آورد. 

در هر دو دقیقه سرطان دهانه رحم، یک زن را در سراسر جهان به کام مرگ می کشد. اچ پی وی یک ویروس رایج است که از طریق تماس جنسی منتشر می شود. اکثر مردان و زنان فعال جنسی در طول زندگی خود به اچ پی وی آلوده می شوند. در بیشتر افراد، عفونت به خودی خود از بین می رود اما برای برخی دیگر، این ویروس می‌تواند به سرطان ‌های تولید مثلی، که رایج ترین آن سرطان دهانه رحم است، منجر شود. 

به گزارش سیناپرس، برای پیشگیری این بیماری، واکسن گارداسیل-۹ (Gardasil-9) برای پسران و دختران سنین ۱۱ تا ۱۲ سال توصیه می شود، اگرچه می توان آن را تا سن ۴۵ سالگی نیز تزریق کرد.

منبع: healthday
مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا