وجود هر نوع فسیل در مریخ شایعه است

به گزارش سیناپرس، دانشمندان در مقاله جدیدی که هفته گذشته در مجله انجمن زمین شناسی (Geological Society) منتشر شد، هشدار دادند، در صورت پیدا کردن فسیل هایی در مریخ، احتمال زیادی وجود دارد که آنها واقعا تقلبی باشند. به گفته محققان، قرن ها فسیل کاذب روی زمین نیز وجود داشته است. این مقاله، با مروری بر تحقیقات موجود، به شواهدی از تمام فرآیندهای شناخته‌ شده‌ ای که می ‌توانستند در مریخ زندگی ایجاد کنند، نگاه می‌ کند.
اغلب اذعان می‌شود که جستجوی حیات در مریخ ممکن است نتایج مثبت کاذبی، به‌ ویژه از طریق شناسایی اشیاء، الگوها یا موادی که به نوعی شبیه موجودات زنده بوده اما بیوژن نیستند، به همراه داشته باشد.به گزارش سیناپرس، بنابراین موفقیت ماموریت های مریخ نورد اصلی فعلی و آتی نیازمند تلاش های قابل توجهی برای کاهش این خطر است. 

به گفته محققان، برای کاهش خطر نتایج مثبت کاذب، به نام «امضای زیستی کاذب»، باید به فرآیندهای مختلفی که می تواند منجر به رسوباتی شود که به نظر فسیل هستند، دقت کرد.

قدمت این نوع نمونه ها به زمانی برمی گردد که مردم در حال کشف آثار زمین شناسی روی زمین بودند. محققان در این رابطه توضیح می‌دهند: «در قرن نوزدهم، ساختارهای پیچیده لایه‌ ای و لوله ‌ای که در صخره‌ های پوششی کانادا یافت می ‌شد به عنوان فوم‌ های باستانی تعبیر شده که «حیوان سحرگاهی کانادا» نامیده می‌ شد.

کارشناسان بعداً نشان دادند که این نمونه ‌ها غیرآلی یا غیر زنده بودند. به گزارش سیناپرس، در زمین شناسی این یک موضوع رایج است. در طول قرن بیستم، دیرینه شناسان در جاهای دیگر در سراسر جهان علائمی که ظاهرا شبیه کشیده شدن بدن جانور روی زمین بود را برای مثال با رد کرم و تبلورهای طبیعی پیریت اشتباه گرفتند. همه این مثال ‌ها نشان می‌ دهند که باید در مورد نمونه‌ های مریخ نیز احتیاط کنیم.

مریخ قبلاً میزبان نمونه ‌هایی بوده است که مطالعه ان ها نسبتاً بی ‌نتیجه باقی مانده اند. از آن جهت که اصل حیات و زندگی در مریخ هنوز به صورت ابهام آمیزی باقی مانده، نمی توان به آسانی وجود فسیل ها را در آن باور کرد. 
برنامه‌ های فضایی در حال حاضر طوری طراحی شده اند تا کاوش‌ های کامل‌ تری را حتی از کاوشگرهای فضایی بسیار موفق و مریخ نوردهای سطحی دیده‌ایم، در مریخ انجام دهند. 

تا به امروز، چند نمونه شناخته شده از مریخ وجود دارد که شامل گلبول های کربناته و کریستال های مگنتیت شبیه رسوبات باکتری زا، ترکیبات هیدروکربنی پلی آروماتیک، و ریزساختارهای کرم مانند هستند که به عنوان فسیل های مورفولوژیکی تفسیر می شوند اما در کل تفسیر اینها به عنوان حیات و زندگی هنوز در هاله ای از ابهام است. 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: popularmechanics

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا