خریداران بیتکوین غافلگیر شدند

به گزارش سیناپرس، طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد بی ثباتی شدیدی در قیمت ارزهای دیجیتال بودیم که این موضوع سبب شد بسیاری از هموطنان ما در معاملات خود متضرر شده و بخشی از سرمایه خود را از دست بدهند. باید در نظر داشت این عدم ثبات قیمت معمولا در بازه های زمانی مختلفی دیده شده و همانطور که پیش از این وجود داشته،  قطعا در آینده  باز هم با این شرایط مواجه می شویم.

همانطور که فعالان بازار ارزهای دیجیتال شاهد بودند، طی روز گذشته قیمت بیت کوین مجددا با افزایش و کاهش قابل توجهی مواجه شده و بسیاری از کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که چه دلایلی در پی این موضوع قرار داشتند؟

آیا مساله ای بنیادی باعث این شرایط شده است؟ آیا دولت مردان کشورهای بزرگ باعث ایجاد این بی ثباتی میشوند یا فعالیت های  تکنیکال عامل این ریزشها و بالا رفتن های غیر منتظره در قیمت بیت کوین است و در نهایت این فرضیه نیز وجود دارد که  شاید شخصی حقیقی یا حقوقی عامل این گران شدن و سپس ارزان شدن ارزهای دیجیتال می شود.

شاید مسائل بنیادی که یکی از آنها اخبار اقتصادی که بر قیمت دلار تأثیر میگذارد یکی از عوامل بی ثباتی قیمت ارزهای دیجیتال باشند همانطور که طی روزهای گذشته قیمت ارزهای واقعی همچون دلار نیز دچار نوسان بود، اما از نظر علمی نمیتوان بصورت قطعی همه چیز را به گردن دلار بیندازیم. 
در مورد تاثیر دولتمردان و سیاستمداران جهانی نیز میتوان گفت که پیش از این گاهی برخی کشورها در خصوص قبول و یا رد استفاده از بیت کوین اظهار نظر کرده اند که این موضع گیری های سیاسی موجب شکل گیری حرکات قابل توجهی در قیمت بیت کوین شده است اما معمولا این تاثیر، چندان دائمی نبوده و برای مثال کشور السالوادور، بیت کوین را به رسمیت شناخت اما این خبر باعث نشد که ارزش این ارز دیجیتال جهش صعودی ناگهانی داشته باشد، چرا که السالوادور کشور تأثیرگذاری به لحاظ اقتصادی در دنیا نیست.

به گزارش سیناپرس، با بررسی جدول انالیز افزایش و کاهش قیمت بیت کوین طی بیست و چهار ساعت گذشته می بینیم که نقش حرکات تکنيکال هم قابل مشاهده است اما بدلیل عدم اعتماد و اطمینان بازار، این تاثیر گذاری حرکات تکنیکال، محدود بوده اند.

از سوی دیگر شاید اظهارات افرادی چون ایلان ماسک را بتوان عامل مهمی در ایجاد حرکات نزولی و صعودی در قیمت ارزهای دیجیتال بدانیم  چرا که این موضوع قطعا سودآوری زیادی را برای وی و مجموعه شرکتهای او ایجاد کرده است. 

در نهایت نکته مهمی که باید به آن توجه داشت و به نظر کارشناسان، عامل اصلی افزایش و کاهش قیمت ارزهای دیجیتال در کوتاه مدت محسوب می شود، هیجانات افراد و کم اطلاعی آن ها از وضعیت بازار است.

چندی پیش یکی از کارشناسان دویچه بانک گفته بود که فقط افراد بی سواد در بازار ارزهای دبجیتال حضوردارند که من شخصآ با این سخن مخالف بوده و در مقابل میگویم که تجربه نشان داده معمولا افراد کم اطلاع از وضعیت بازار ارزهای دیجیتال اقدام به انجام معاملات بر اساس هیجان کرده و غالب آنها متضرر می شوند. به گزارش سیناپرس، در این شرایط افراد اصلی و تاثیر گذار جریان قیمت ها، به این معامله گران آماتور اجازه رسیدن به سودهای موقتی را داده و سپس با یک چرخش سریع، آن ها را وارد ضرر می کنند. اتفاقی که طی روز گذشته شاهد آن بودیم و در نهایت منجر به افزایش قابل توجه ثروت افرادی چون ایلان ماسک و متضرر شدن افراد عادی شد.

در نهایت به هموطنان عزیزمان توصیه می شود با احتیاط در بازار ارزهای دیجیتال معامله کرده و از خرید در سقفهای قیمتی پرهیز کنید. بهتر است در مواقع هیجانات قیمتی فقط نظاره گرباشید و سرمایه خود را به سمت نابودی نکشید زیرا هر افزایش سریع قیمتی، قطعا با ریزش سریع نیز مواجه شده و افرادی که در این شرایط خرید می کنند، باید خود را برای ضرر آماده کنند.

*دکتر پوریا جهانبخشیان- مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس

مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا