شناسایی مقبره کاتب رامسس دوم در مصر

به گزارش سیناپرس، منطقه سقاره یک سایت بزرگ باستانی بسیار مشهور است که در مصر باستان از آن برای تدفین مردگان استفاده می شد. این محوطه تاریخی در نزدیکی شهر مشهور ممفیس یا همان پایتخت قدرتمند فراعنه قرار دارد.

یافته های باستانی نشان می دهد پتاهمویا در زمان سلطنت رامسس دوم در سلسله نوزدهم در حدود ۱۲۵۰ قبل از میلاد دارای اهمیت زیادی بوده  و نقش مهمی در دربار وی ایفا می کرده است. او به عنوان کاتب ویژه  فرعون خدمت می کرد، ناظر احشام در معبد یوزرماتره-ستپنره در خانه آمون بوده و همچنین ناظر خزانه شاهی بود.

بررسی متون تاریخی و مستندات مرتبط با عصر رامسس نشان می دهد پتاهمویا علاوه بر مسئولیت های فوق، مسئول هدایای الهی در معبد رامسس دوم در تبس نیز بود که این امر نشان دهنده جایگاه ویژه این فرد در سیستم اداری دربار فرعون است. رامسس دوم فرعونی بسیار قدرتمندی است که به باور بسیاری از پژوهشگران، همعصر حضرت موسی بود.

گفتنی است شواهد مربوط به پتاهمویا برای اولین بار در سال ۱۸۵۹ کشف شد، زمانی که باستان شناسی به نام  تئودول دوریا از درگاهی تزئین شده که نام او را نشان می‌ داد عکس گرفت. در پی مطالعات و اکتشافات بعدی از جمله شناسایی هرمی که در سال ۱۸۶۰ در سقاره  با نام و عناوین او یافت شد و همچنین مجسمه‌ای که در ابیدوس در سال ۱۹۰۲ به دست آمد، اطلاعات بیشتری از این فرد در اختیار محققان قرار گرفت.

این مقبره جدید که قطعا به پتاهمویا تعلق دارد، در منطقه سقاره کشف شد و به عنوان یک «قبرستان-معبد» با چندین حیاط و عبادتگاهی در انتهای غربی آن معرفی شده است.

اولا العگویزی (Ola el-Aguizy) سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره یافته فوق گفت: آنچه از مقبره کشف شده، شامل ورودی آن است که از سنگ حکاکی شده با نقش برجسته هایی که تصویر صاحب مقبره را نشان می دهد، ساخته شده است.به گزارش سیناپرس، این ورودی به تالاری منتهی می شود که در دیوارهای آن نقوشی بر روی لایه ای از گچ نقاشی و رنگ آمیزی شده است.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: هیات مأموریت هنوز کار خود را تمام نکرده، زیرا هنوز اتاقک تدفین باز نشده است. باستان شناسان تاکنون تنها ورودی این مقبره را کشف کرده و تایید وجود مومیایی در داخل مقبره تا  باز شدن آن ممکن نیست.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران امیدوارند به زودی با مومیایی یکی از قدرتمندترین درباریان عصر رامسس دوم مواجه شده و اطلاعات ارزشمندی از این مجموعه به دست اورند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: heritagedaily
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا