تأمین بودجه برنامه های پژوهشی با خیران میلیاردر

به گزارش سیناپرس به نقل از تایم، معاون آموزشی دانشگاه آسیایی زنان در بنگلادش معتقد است که تأثیر خیران خصوصی در پژوهش های حوزه سلامت طی 20 سال گذشته تحول آفرین بوده است. همین دانشگاه آسیایی از تأمین بودجه استارتاپی و از سوی بنیاد گلدمن ساکس و بنیاد بیل و ملیندا گیتس تأسیس شده است.

در این میان دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی این که در کشورهایی با درآمد پایین و با درآمد متوسط رو به پایین، میلیاردرهایی وجود ندارند که در پژوهش هایی که نیاز مشتریان در پژوهش و رفع نیاز جوامع است، سرمایه گذاری کنند و از آنها حمایت کرده باشند و هنوز هم تا حد زیادی از بودجه های دولتی با مشارکت ها سازمان هایی مانند بانک جهانی تأمین می شود.

اما از منظر دیگر، کارشناسان بر این باورند که تأثیر سرمایه گذاری خیران میلیاردر را نمی توان در کشورهای کم درآمدی چون کامبوج، پاکستان، قزاقستان که دولت های ملی توان سرمایه گذاری زیاد در حوزه های سلامت ندارند،  نادیده گرفت.

وارن بافت 

به گزارش forbes، «وارن ادوارد بافت» سرمایه گذار، اقتصاددان و مدیر اجرایی و نیکوکار آمریکایی با دارایی حدود 100 میلیارد دلار، دهمین فرد ثروتمند دنیا شناخته می شود. به گزارش سیناپرس، او مالک چند شرکت بزرگ در آمریکا و سهام دار شرکت هایی چون اپل، جنرال الکتریک،کوکاکولا و پپسی، آی بی ام و غیره است. 
این ثروتمند 91 ساله در عمر خود تلاش کرده 99 درصد از دارایی خود را در حوزه های مختلف سرمایه گذاری کند و تاکنون 8/42 میلیارد دلار از کل سرمایه خود را در حوزه های سلامت و فقرزدایی سرمایه گذاری کرده است.

بیل و ملیندا گیتس

بیل و ملیندا گیتس هم از جمله ثروتمندان دنیا هستند که در قالب بنیاد بیل و ملیندا گیتس طی سال ها حدود 5 میلیارد دلار در سال کمک مالی کرده اند. به گزارش سیناپرس، آنها در سال 2020 با توجه به همه گیری کرونا، با سرمایه گذاری در حوزه های تحقیقاتی، درمان ها، آزمایش ها و واکسن های تولید شده، متعهد شدند که 75/1 میلیارد دلار طی دو سال برای این هدف سرمایه گذاری کنند. 

«وارن بافت» از سال 2006، سالانه 2 تا 3 میلیارد دلار از سهام شرکت «برکشایر هاتاوی» را به این بنیاد اختصاص می دهد. بیل و ملیندا گیتس در مجموع درآمدی بالغ بر 7/120 میلیارد دلار در اختیار دارند که تاکنون 8/29 میلیارد دلار از آن را صرف سرمایه گذاری روی حوزه های سلامت و فقرزدایی کرده اند.

مایکل بلومبرگ

بلومبرگ شهردار سابق نیویورک و یکی از بنیانگذاران بلومبرگ LP به شمار می رود. به گزارش سیناپرس، او با دارایی خالص حدود 9/54 میلیارد دلار، بیش از 11 میلیارد دلار برای امور خیریه از جمله تغییرات آب و هوایی، کنترل اسلحه در دنیا و سلامت عمومی سرمایه گذاری کرده است. 

او در یک دهه گذشته بیش از یک میلیارد دلار برای محدود کردن استعمال دخانیات هزینه کرده است. مؤسسه خیریه بلومبرگ همچنین بیش از 330 میلیون دلار به برنامه های مرتبط با کووید اختصاص داده است. در ماه سپتامبر، بلومبرگ اعلام کرد که طی 4 سال آینده 100 میلیون دلار برای کمک هزینه های تحصیلی در 4 دانشکده پزشکی سیاه پوستان در نظر گرفته است.

مارک زاکربرگ و پریسیلا چان

مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیرعامل شرکت فیسبوک که یکی دیگر از ثروتمندان مسهور جهان به شمار می رود، با ثروت خالص 90 میلیارد دلار، به همراه همسر خود تاکنون 7/2 میلیارد دلار در دو حوزه کووید- 19 و صداقت انتخاباتی سرمایه گذاری کرده است. 

به گزارش سیناپرس، از گسترش ظرفیت آزمایشگاه های کرونا در ایالت کالیفرنیا گرفته تا همکاری با بنیاد بیل گیتس برای تسریع توسعه درمان های کووید، زاکربرگ بیش از 100 میلیون دلار به بودجه بیماری های همه گیر در سال 2020 اختصاص داده است. اما این رقم در مقایسه با 400 میلیون دلار اهدایی، کم تر است.

مایکل و سوزان دل

«مایکل سائول دل» میلیاردر آمریکایی، خیر و مؤسس و مدیر اجرایی شرکت Dell، یکی از بزرگ ترین شرکت های زیرساخت فناوری در دنیاست که در قابل بنیاد « مایکل و سوزان دل» با ثروت خالص 4/40 میلیارد دلار، تاکنون 25/2 میلیارد دلار اهدا کرده است. 

بنیاد «مایکل و سوزان دل» تعهدات سالانه خود را در سال 2020 به منظور پوشش نیازهای مرتبط با همه گیری کرونا افزایش داده است. این بنیاد 80 میلیون دلار را برای کمک به حمایت از سیستم های مراقبت بهداشتی و آموزشی و نیز سازمان های غیرانتفاعی و مشاغل کوچک در سراسر کشور اختصاص داده است. 
آنها همچنین 20 میلیون دلار نیز برای تسریع توسعه درمان کووید- 19 اهدا کرده و متعهد شده اند طی 10 سال حدود 100 میلیون دلار برای پر کردن شکاف در نرخ فارغ التحصیلی دانشگاهیان در سطوح درآمدی دانشگاه تگزاس اختصاص دهند. 

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا