آینده اقتصاد در جهان به گردشگری وابسته است

دکتر سید کمیل طیبی، مدیر قطب علمی اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان درباره اهمیت برگزاری سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری گفت: توسعه صنعت گردشگری دارای جنبه مثبت داخلی و بین المللی است. شناخت ظرفیت های داخلی در توسعه این صنعت در اینکه بتواند در فضای بین المللی ایجاد بازار کند اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: نیاز به برگزاری سمپوزیوم هایی از این قبیل در گردشگری به شدت احساس می شد. همچنین کارگاه هایی در راستای تدوین و بررسی موضوعات گوناگون در باب گردشگری برگزار شد، در نهایت کمک زیادی به بازاریابی به این صنعت می کند. با توجه به موضوع این سمپوزیوم که نگاهی به سیر تاریخی یکصد ساله گردشگری در ایران است می توانیم دیدگاه دقیق تری از نقاط قوت و ضعف خود پیدا کنیم.

آینده اقتصاد و آینده روابط اجتماعی در جهان به گردشگری وابسته است و فناوری کمک زیادی به آن می کند.

طیبی گفت: ایران از سویی به لحاظ برخورداری از ظرفیت های گردشگری نظیر آثار صنایع دستی و آثار منحصر به فرد فرهنگی که برخی هم در یونسکو ثبت شده است، جزو ده کشور  با ظرفیت بالا در توسعه گردشگری است؛ اما تا کنون فعالیت های مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است. برگزاری چنین رویدادی کمک به ارائه اطلاعات دقیق برای برنامه ریزی استاندارد می کند. به نوعی یک بیدار باش است برای مسوولان کشور که به معرفی بیشتر جامعه علمی می انجامد و سند مطمئنی در فضای بین الملل برای کشور است.

به گفته طیبی، از آنجایی که این صنعت  اشتغال زا است به ساماندهی فضای کسب و کار کمک زیادی می کند. برگزاری این رویداد یک سند بسیار جامع برای شناسایی گردشگری ایران به دنیا با جزییات گسترده ایجاد کند.

وی ادامه داد: ماهیت صنعت گردشگری یک کسب و کار پاک است که با فرهنگ و شناسایی تمدن ها سر و کار دارد و باعث افزایش  ارزش افزوده می شود. کشورهایی که در این عرصه  موفق هستند از مولفه های فرهنگیشان نهایت استفاده را کردند.

طیبی گردشگری را بستر مطمئنی در ترویج سنت های فرهنگی دانست و گفت: خمیر مایه صنعت گردشگری صلح است. در واقع گردشگری راه مطمئنی است که می توانیم با توسعه آن در بهبود صلح بین الملل گام برداریم و دوستی بین کشور ها را ارتقا ببخشیم و فرهنگ خود را به دیگری شناسایی کنیم.

به گفته این کارشناس آینده اقتصاد و آینده روابط اجتماعی در جهان به گردشگری وابسته است و فناوری کمک زیادی به آن می کند. برگزاری این رویداد در این مقطع زمانی نقطه عطفی در عمل به حساب می آید و به سیاست گذارن و فعالان اقتصادی کشور کمک بسزایی در برنامه ریزی ها به ویژه بعد از کرونا می کند.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا