زنان در دوران ماقبل تاریخ قدرت بیشتری داشتند

به گزارش سیناپرس، یافته های متعددی در گوشه و کنار جهان بر این موضوع تاکید داشتند که جوامع انسانی در دوران پیش از تاریخ عمدتا بر محور زن سالاری بوده و کشف مجسمه های متعددی همچون ونوس ویلندورف، موید این نکته هستند.

به تازگی نتایج حفاری های باستان شناسی در یک سایت عصر برنز در  جنوب شرقی اسپانیا نشان می دهد که زنان در این دوره  قدرت بیشتری نسبت به آنچه قبلاً تصور شده بود داشتند.

تیمی از باستان شناسان در این محل، بقایای یک مرد ۳۵ تا ۴۰ ساله و یک زن ۲۵ تا ۳۰ ساله را کشف کردند که در اواسط سده هفدهم قبل از میلاد در یک ظرف بزرگ سفالی دفن شده بودند. اتاقی که این زوج در آن دفن شده بودند دارای سکویی بلند و نیمکت هایی در چهار طرف بود که می توانست بیش از ۵۰ نفر را در خود جای دهد. به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد این تالار به عنوان یک مکان مهم تجمع در این جامعه باستانی استفاده می شد . روبرتو ریش ، باستان شناس دانشگاه بارسلونا در این رابطه می گوید: این واقعیت که زن و مردی در مهم ترین ساختمان این سایت  و در سالن وسیعی که محل اجتماع بود، دفن شده اند نشان می دهد که هر دوی آنها با حوزه سیاسی مرتبط بوده اند.

نکته جالب توجه این است که  در مقایسه با مرد دفن شده در این محل، اسکلت زن باستانی با مجموعه ای بسیار مجلل از اشیاء طلا و نقره ، از جمله گوشواره ، حلقه های مارپیچی و یک شی تزئینی نقره ای در بالای سرش دفن شد. این شی تقریباً شبیه تاج های نقره ای است که در قبر چهار زن دیگر که در قرن همین محل کاوش شده بود ، پیدا شده است. ریش توضیح می دهد که این گورها همچنین دارای اشیاء با ارزش بیشتری نسبت به دفن مردان معاصر خود بودند. 
به گزارش سیناپرس، این شواهد را می توان نشانه ای قطعی دانست که اثبات می کند  زنان در دوران پیش از تاریخ نقش ویژه ای در سازماندهی اقتصادی و سیاسی جامعه ایفا می کردند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: archaeology.org


 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا