همدان یکی از استان‌های مهم در ایجاد امنیت غذایی کشور است

به گزارش خبرگزاری سیناپرس همدان ، محمد مهدی برومندی در جلسه بررسی مشکلات باغداران در شهرستان ملایر اظهار کرد: از پنج میلیون تن محصولات کشاورزی، ۸۰۰ هزار تن مربوط به محصولات باغی و ۴۵۰ تن از آن مربوط به انگور است که ۵۰ درصد از این مقدار در شهرستان ملایر بعنوان قطب تولید انگور در کشور، تولید می شود.

وی اضافه کرد: محصولات بخش باغبانی کشور علاوه بر تامین نیاز کشور، صادرات محور و ارزآور است و به همین دلیل اهمیت بالایی دارد.

به گفته برومندی سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار برای واردات موز از کشور خارج شده و در مجموع حدود ۱۲ میلیارد تومان صرف واردات چند رقم میوه گرمسیری به کشور شده و این در حالیست که سه میلیون و ۳۳۳ هزار تن انگور در کشور تولید و ۶۵ هزار تن از آن صادر شده از این میزان، ۱۷۶ هزار تن کشمش نیز صادر شده است. پس اگر این تولید انگور را نداشتیم، از نظر ارزی و ریالی باید رقم بالایی  برای واردات انگور هزینه می‌کردیم. به همین دلیل شهرستان ملایر در صف ایجاد امنیت غذایی کشور است.

وی با بیان اینکه عملکرد ما در حوزه تولید نهال بعنوان نیاز اساسی و پیش نیاز کار باغبانی، ضعیف است، اضافه کرد: بسیاری از کشورها با صادرات نهال برای کشور خود ارزآوری دارند.

این مقام مسوول خواستار تنظیم سند توسعه باغبانی استان و به طور ویژه تنظیم سند توسعه باغبانی شهرستان ملایر با قید فوریت شد و تاکید کرد: در این سند باید اهداف بخش ‌های مختلف باغبانی شامل گیاهان دارویی، گلخانه‌ها و انگور در افق بلند مدت تنظیم شود.

برومندی به لزوم شناسنامه دار شدن تمامی باغات شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: این برند جهانی باید حفظ شود، هر جا هم که نیاز به اعتبار داشته باشید، می توانیم این اعتبار را از محلی در وزارت خانه تامین کنیم.

وی با بیان اینکه عدد و رقم اجرای طرح فراز در شهرستان ملایر رضایت بخش و قابل قبول نیست، مطرح کرد: اصلاح شیوه تبدیل انگور به کشمش و نیز تنوع ارقام باید به طور ویژه در شهرستان دنبال شود.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا