موانع مشمایی، سد خوبی در برابر کرونا نیست

به گزارش سیناپرس به نقل از نیویورک تایمز، سپرهای مشمایی در بیشتر فروشگاه ها و مغازه ها که معمولا بین مشتریان و صندوق داران کشیده می شود، یکی از راهکارهایی بود که در مدت کوتاهی بعد از آغاز همه گیری کرونا در دنیا مورد استفاده قرار گرفت.

شاید در نگاه اول این گونه به نظر برسد که این موانع پلاستیکی نازک می تواند مانع از انتقال جریان ویروسی از فردی به فرد دیگر شود اما دانشمندان بعد از مدت ها تحقیق و بررسی روی ذرات ویروس، جریان هوا و تهویه هوای محیط اعلام کرده اند که در بیشتر مواقع، این موانع مشمایی هیچ کمکی در جلوگیری از انتقال ویروس نمی کند و حتی در مواقعی ممکن است مسئله را بغرنج تر کند. 

محققان معتقدند که در برخی موارد، این موانع که در ظاهر باید از کارمندی که پشت باجه مشغول کار است، گاهی به طور مستقیم می تواند انتقال دهنده ویروس از کارمند به مشتری یا بالعکس باشد. همچنین این موانع مشمایی که در محیط های مختلف کشیده می شوند، می توانند مانع از برقراری جریان هوای عادی محیط و تهویه آن شوند. 

به گزارش سیناپرس، در حالت عادی، در محیط های مختلفی چون کلاس های درس، اداره ها، بانک ها و غیره، بازدم افراد در هوا پخش شده و از طریق جریان هوا، بسته به سیستم تهویه، طی 15 تا 30 دقیقه با هوای تازه جایگزین می شود.  اما برافراشتن موانع مشمایی در چنین فضاهایی جریان هوا را در یک اتاق یا فضا تغییر داده و تهویه عادی هوا را مختل می کند به طوری که نقاط مرده و بدون تهویه هوا ایجاد می کند که باعث تجمع ذرات ویروس و انتقال سریع تر آنها می شود.

با این اوصاف، اگر یک کلاس درس از چند مانع مشمایی تشکیل شده باشد، تهویه مناسب این فضا به طور قطع با اختلال مواجه خواهد شد. به این ترتیب، در صورتی که تهویه هوا به خوبی صورت نگیرد، ذرات بازدم هر فرد در این فضا به دام می افتد و امکان تهویه پیدا نمی کند و به راحتی به افراد دیگر منتقل شده و سیر انتقال ویروس به دیگران افزایش می یابد. 

البته پژوهشگران عنوان کرده اند که در برخی مواقع این موانع مشمایی ممکن است به عنوان سدی محافظ عمل کنند که به برخی متغیرها بستگی دارند. این سدهای مشمایی، مانع از انتقال ذرات بزرگ ویروس های ناشی از سرفه و عطسه به دیگران می شوند. به گزارش سیناپرس، اما کووید- 19 معمولا از طریق ذرات بسیار ریز منتقل می شوند و همین امر احتمال انتقال ویروس را تشدید می کند بنابراین، این موانع مشمایی تأثیری در جلوگیری از سرایت بیماری ندارند.

یافته های محققان دانشگاه جانز هاپکینز اعلام کرده اند که مانیتورهای رومیزی با افزایش خطر انتقال ویروس کرونا مرتبط اند. برخی اداره ها هم از جداکننده ها بین میزهای اداری بین کارمندان خود استفاده می کنند که به گفته محققان، این کار هم در مقایسه با بهبود وضعیت تهویه هوا و استفاده از ماسک، تأثیر چندانی در جلوگیری از انتشار ویروس در فضا ندارد. 

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا