حل بحران زباله‌های پلاستیکی به کمک ربات بازیافت کننده

به گزارش سیناپرس، امروزه با وجود توانایی‌های جدیدانشان در بازیافت پلاستیک، هنوز هم به شکلی رو به رشد، شاهد تجمع بالای این مواد در مکان‌های دفن زباله هستیم. در این میان، پلاستیک‌های نرم مانند مواد بسته بندی و کیسه‌های پلاستیکی سهم عمده‌ای در ایجاد مشکل دارند، به طوری که تنها در بازه زمانی 2016 تا 2017، 94 درصدشان به مکان‌های دفن زباله راه پیدا کرده‌اند.

در خصوص پلاستیک‌های نرم، روش‌ها و تکنیک‌های کافی برای بازیافت وجود ندارد، زیرا آن‌ها به راحتی می‌توانند در ماشین آلات جداسازی زباله گیر کرده و منجر به خرابی آن‌ها و همچنین آلوده سازی سایر مواد قابل بازیافت مانند کاغذ شوند.

محققان مرکز اینترنت اشیا (IoT) و ارتباطات از راه دور در دانشگاه سیدنی در کنار شرکای صنعتی خود، برای حل این مشکل، در حال توسعه یک روش منحصر به فرد برای افزایش بازیافت پلاستیک‌های نرم هستند. به گزارش سیناپرس، در این روش هوشمند، یک سیستم رباتیک خودکار که از هوش مصنوعی بهره می‌برد، برای تسهیل مرتب سازی زباله‌های قابل بازیافت مورد استفاده قرار می گرد.

در این باره، محققان فوق می گویند: «سیستم اتوماسیون و رباتیک بازیافت زباله، از هوش مصنوعی و بینایی کامپیوتری برای یادگیری چگونگی شناسایی اشکال مختلف زباله استفاده می‌کند. این کار منجر به ایجاد جریان‌های جداگانه برای زباله‌ها و حفظ خلوص پلاستیک‌های نرم برای بازیافت بهتر آن‌ها می‌گردد».

آن‌ها می‌افزایند: «پلاستیک‌های نرم همواره بخش بزرگی از مواد حاضر در مکان‌های دفن زباله را به خود اختصاص می‌داده‌اند از مدت‌ها قبل به عنوان چالشی اساسی برای بخش مدیریت پسماند بوده‌اند، چراکه فاقد روش مناسب و ایمن برای مرتب سازی هستند. به گزارش سیناپرس، اما حالا با استفاده از جدیدترین تکنیک‌های اینترنت اشیا، ما یک ربات سفارشی را برای حل این مسئله تولید کرده‌ایم».

بر اساس اطلاعات ارائه شده در این پروژه پژوهشی، ربات مورد نظر نه تنها کمک می‌کند تا پلاستیک‌های نرم خانگی سر از مکان‌های دفن زباله پیدا نکنند، بلکه با ایجاد یک راه حل برای جمع آوری و مرتب سازی آن‌ها، بتوان یک زنجیره تأمین پایدار را به طور مستقیم از درب منزل خانوراها تا پایانه‌های بازیافت زباله راه انداخت.

به گزارش سیناپرس، این یافته‌های پژوهشی که به عنوان نمونه موثری از همکاری نزدیک صنایع با دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند، توسط دانشگاه سیدنی منتشر شده‌اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا