شناسایی ژن های ایجاد کننده تومورهای مغزی

پژوهشگران در پرتونگاری های جدیدی که برای بیماران مبتلا به تومور مغزی انجام دادند ، موفق به شناسایی ژن های مسئول رشد تومور شده اند. در حقیقت این کشف می تواند به درمان بهتر تورموهای مغزی منجر شود.

محققان اعلام کردند که ما یک خانواده از ژن های مسئول برای رشد تومور را در یک طیف وسیع از سرطان های مغز درجه بالا شناسایی کردیم.

جاشوا بروئینگ (Joshua Breunig) از دانشمندان محقق انجمن سدراس- سینای موسسه پزشکی احیا کننده فرمانداران در ایالات متحده آمریکا (Cedars-Sinai Board of Governors Regenerative Medicine Institute) در این رابطه ای نگونه توضیح می دهد : "با این یافته ژنتیکی جدید، محققان ما در نظر دارند تا از این آنها برای به دست آوردن درمانی هدفمند در تومورهای مغزی درجه بالا استفاده کنند و بتوانند جان بیماران این بیماری را نجات دهند."

قابل توجه است که تومورهای مغزی درجه بالا به عنوان گلیوماس (gliomas) شناخته می شود و درمان آن بسیار دشوار بوده و بیشتر بیمارانی که درمان می شوند به گلیوماس ثانویه دچار می گردند که اغلب وخیم تر و خطرناک تر است.

موئیس دانیل پور (Moise Danielpour) یکی از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی ، از مرکز بهداشت کودکان Maxine Dunitz در این باره می گوید: "هر تومور مشخص می تواند محل پرورش انواع ترکیب های مختلف تکامل و تحول باشد. "

 دانیل پور در ادامه توضیحاتش اعلام کرد: "با وجود پیشرفت های زیاد در پرتو درمانی و شیمی درمانی، در حال حاضر هیچ رژیم درمانی موثر برای این طیف گسترده تومورهای متنوع وجود ندارد. "

محققان برای نخستین بار تومورهای مغزی درجه بالا را از سلول های بنیادی داخل مغز نمونه سازی کرده و با استفاده از روش فوق پیشرفته  مدل سازی شده توانستند پنج مدل تومور مجزا را در 45 دقیقه ایجاد کنند. آنها پس از مدل سازی موثر تومورهای مغزی درجه بالا ، موفق به شناسایی خانواده ژن Ets شدند که در تومورهای مغزی گلیوما شرکت دارند.

در حقیقت این عملکرد فاکتورهای خانواده ژن Ets ، باعث تنظیم رفتار سلول های تومور به وسیله کنترل بیان ژن های لازم در رشد تومور و سرنوشت سلول می شود و هنگامی که بیان ژن ETS مسدود شود ممکن است که پژوهشگران بتوانند روش درمانی و استراتژی جدید درمان را برای این طیف گسترده بیماری شناسایی کنند.  

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش های سلول (journal Cell Reports) منتشر شده و قابل دسترس است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا