فراری دادن عنکبوت ها با استفاده از مورچه آتشین

به گزارش سیناپرس اصفهان و به نقل از ساینس نیوز،محققان به این تنیجه رسیدند که مورچه های آتشین اروپایی نوعی ماده شیمیایی تولید می‌کنند که عنکبوت ها را فراری می‌دهد،بنابراین می توان با الهام گرفتن از مورچه‌های آتشین، عنکبوت‌ها را فراری  داد و یا از روش آن‌ها برای دورکردن حشرات استفاده کرد.

محققان بر این باورند که مورچه‌ها نوعی ماده شیمیایی از خود به جا می‌گذارند که زنگ خطری برای عنکبوت هاست و يادآور زمان ها‌یی است که عنکبوت‌‌ها خوراک مورچه ها شده اند. این واکنش ها نشان می دهد که این حشرات منبع طبیعی مواد شیمیایی و دفع کننده عنکبوت‌ها هستند.

آندریاس فیشر، حشره‌شناس در دانشگاه سایمون فریزر در برنابی کانادا، می‌گوید: افراد زیادی از عنکبوت‌ها می‌ترسند و در بازار ماده شیمیایی قابل اعتمادی برای دور کردن عنکبوت‌ها وجود ندارد.
این تیم پژوهشی عنکبوت‌‌‌های سیاه بیوه را درظرف شیشه ای با سه اتاقک مرتبط به هم قرار دادند، اما عنکبوت ها وارد یکی از اتاقک ها اجتناب کردند، محفظه ای که عنکبوت ها وارد آن نشدند اتاقکی  بود که قبلاً مورچه‌های آتشین در آن حضور داشتند و عنکبوت ها در گذشته توسط این مورچه‌ها آسیب دیده‌ بودند.
مورچه‌ها ماده شیمیایی خاصی از خود ترشح می کنند که عامل طبیعی دور کردن عنکبوت هاست. مورچه آتشین گونه ای مهاجم در بین مورچه هاست و از آنجایی که زهر این مورچه ها بسیار خطرناک و بهبود یافتن از زهر آن بسیار زمان بر است نمی توان آن ها را به منزل آورد.

به همین دلیل دانشمندان در تلاش اند از راهکار مورچه‌ها برای راندن حشرات الهام بگیرند  تا بتوانند این ماده طبیعی را در آزمایشگاه‌ها تولید کرده و به مصارف خانگی و صنعتی برسانند.

مترجم: هاجر غفاری
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا