کوسه ها از مغناطیس زمین برای جهت یابی استفاده می کنند

به گزارش سیناپرس، برای پنج دهه دانشمندان این فرضیه را مطرح می کردند که کوسه ها از میدان مغناطیسی به عنوان ابزاری برای ناوبری استفاده می کنند.

این موضوع برای سال ها همچنان در قالب یک نظریه باقی مانده بود ولی به تازگی پژوهشگری به نام برایان کلر که تحقیقات خود را در آزمایشگاه ساحلی و دریایی دانشگاه ایالتی فلوریدا (FSU) انجام داده است، اعلام کرد: این نظریه بسیار محبوب بوده زیرا نشان می دهد که کوسه ها نسبت به میدان های مغناطیسی بسیار حساس هستند. این جانوران همچنین قادرند تا به امضاهای ژئومغناطیسی منحصر به فردی واکنش نشان دهند ، بنابراین ما می دانیم که آنها قادر به شناسایی و واکنش در برابر تغییرات میدان مغناطیسی هستند.  

نتایج این مطالعه جدید نشان داد كه كوسه ها چگونه از میدان های مغناطیسی زمین برای  یافتن مسیر در سفرهای طولانی استفاده می كنند.  به گفته محققان، کوسه ها ، مانند بسیاری از گونه های دیگر حیوانات خشکی و دریایی ، مسافت های طولانی را پشت سر می گذارند تا در نهایت به محل اولیه زندگی خود بازگردند. به گزارش سیناپرس، این رفتار در علم جانور شناسی با عنوان وفاداری سایت نامیده می شود.

این مهاجرت های بزرگ همیشه توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده و سوالات زیادی ایجاد می کند. دین گرابز ، معاون تحقیقات آزمایشگاه دانشگاه ایالتی کالیفرنا در این رابطه گفت: سوال اصلی این است كه آنها چگونه  هر سال مسیری طولانی طی کرده و در نهایت به همان محل اولیه بازمی گردند.

یکی از این گونه ها کوسه چکشی(Sphyrna tiburo) است که قبل از مهاجرت به جنوب به سمت گرما در فصل زمستان ، تابستان خود را در  آب های شمالی می گذرانند. این کوسه های ساحلی آب گرم، بخشی از خانواده سر چکشیان هستند و به عنوان گونه ای گیاهخوار شناخته شده اند که قادر به جذب مواد گیاهی دریایی علاوه بر طعمه هایی مانند سخت پوستان هستند که به طور معمول در رژیم غذایی این جانور قرار دارد.
 مطالعات انجام شده نشان می دهد این گونه جانوری زندگی در دمای مشخصی را ترجیح داده و از اطلاعاتی مانند میدان ژئومغناطیسی زمین به عنوان ابزار کمک ناوبری برای رسیدن به مقصد استفاده می کنند. 
دانشمندان اعلام کردند که کوسه ها از شرایط مغناطیسی به عنوان ابزار جهت یابی استفاده کرده و هنگام قرار گرفتن در معرض میدان مغناطیسی جنوب ، به سمت شمال جهت می گیرند. آنها همچنین دریافتند کوسه ها در معرض میدان مغناطیسی منطبق با میدان محل شکارشان ، هیچ ترجیحی در جهت گیری خود نشان نمی دهند. 
در این مطالعات پژوهشگران ۲۰ کلاهک ردیاب روی بچه کوسه ها نصب کرده و مسیر حرکتی آن ها را مورد مطالعه قرار دادند.به گزارش سیناپرس، بررسی های انجام شده نشان داد در حالی که نشانه های ناوبری دیگری مانند جریان های آبی و جزر و مد در جهت یابی کوسه ها تاثیر دارد، میدان مغناطیسی به عنوان یک عامل اصلی در مسیریابی این جانور به شمار می رود.

مطالعات پیشین نشان می دهد که بسیاری از حیوانات مانند باکتری ها ، جلبک ها ، پرندگان ، جوندگان ، دوزیستان و … نیز  می توانند میدان مغناطیسی زمین را درک کرده و تغییرات را در این زمینه تشخیص دهند.

پژوهشگران در این مطالعه دریافتند که این اندام های حسی ژله مانندی که در  پوزه های این کوسه ها قرار دارد به آنها امکان می دهد میدان های الکتریکی و مغناطیسی زمین را حس کنند. 

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Current Biology منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا