برای آینده فرزندانمان سرمایه گذاری کنیم

به گزارش خبرگزاری سیناپرس همدان، این طعم شیرین چه خوب است که همراه با حس امنیت باشد، این حس امنیت تنها با سرمایه گذاری امکان پذیر است.
سرمایه گذاری روی سلامتی با ارزش ترین کاریست که والدین می توانند برای فرزندانشان انجام دهند، جهاد دانشگاهی این شرایط را برای خانواده ها در سراسر کشور فراهم کرده و با ذخیره سازی سلولهای بنیادی از جفت هنگام زایمان سلامتی فرزندان خانواده های متقاضی را با ذخیره سازی سلولهای بنیادی فراهم می کند.
با توجه به اینکه ذخیره سازی بند ناف توسط خانواده ها سالانه هزینه دارد، اما این هزینه در مقابل این سرمایه با ارزش بسیار ناچیز است.

با ذخیره سازی سلولهای بنیادی فرزندم آینده درخشان در انتظار اوست

یکی از مادران به نام ز.ی  در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان، گفت: در سال 1396 موفق به ذخیره سازی سلولهای بنیادی فرزندم هنگام تولد شدم و در حال حاضر احساس امنیت بیشتری نسبت به آینده فرزندم دارم.

این مادر خاطرنشان کرد: در صورتیکه مادران باردار توانایی و شرایط ذخیره سازی را دارند، توصیه دارم که نسبت به ذخیره سازی سلولهای بنیادی فرزندانشان اقدام کنند چرا که تحقیقات زیادی انجام دادم و اطمینان دارم که فرزندم آینده درخشانی دارد.

مادر این کودک تاکید کرد: هر مادری بخواهد حق مادری خود را نسبت به فرزندش ادا کند، می تواند با ذخیره سازی این سلولها دین خود را ادا کند.به این صورت که هنگام موعد تاریخ تولد فرزند با شما تماس می گیرند که هزینه نگهداری سالانه را پرداخت کنیم و این هزینه بسیار منصفانه است.

اظهار پشیمانی یکی از مادران از عدم ذخیره سازی سلولهای بنیادی فرزندش

یکی از مادرانی که سلولهای بندناف فرزندش را ذخیره نکرده به خبرگزاری سیناپرس همدان گفت: هر گاه از اهمیت ذخیره سازی سلولهای بنیادی مطلبی می خوانم احساس پشیمانی می کنم و اگر زمان به عقب برگرد ،حتما این کار را انجام می دادم.
این مادر تصریح کرد: خدا را شکر می کنم که فرزند سالم است، اما در صورتیکه این ذخیره سازی را انجام می دادم احساس امنیت بیشتری داشتم چرا که در آینده چیزی مشخص نیست.

تشکیل بانک گسترده از سلولهای بنیادی کاربردی است

یک فوق تخصص خون و سرطان کودکان در همدان بر اهمیت ذخیره سازی سلولهای بنیادی بند ناف تاکید کرد.

دکتر حسین اصفهانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس همدان اظهار کرد: در صورتی ذخیره سازی سلولهای بنیادی بند ناف کاربردی خواهد بود که بانک گسترده ای از ذخیره سازی را داشته باشیم چرا که در این صورت شباهت های ژنتیکی بیشتری پیدا می شود و به این ترتیب می توان زندگی یک انسان را نجات داد.

وی با بیان اینکه زمانیکه مادر زایمان انجام می دهد، جفت هنگام زایمان از مادر خارج می شود، تصریح کرد: این جفت دور انداخته می شود در حالیکه این جفت حاوی سلولهای بنیادی بوده و توصیه می شود خانواده ها نسبت به نگه داری این سلولهای  بنیادی از طریق دفاتر موجود در شهرها اقدام کنند.

سلولهای بنیادی قابلیت تکامل زیادی دارند

اصفهانی یادآور شد: در داخل جفت تعداد زیادی از سلولهای بنیادی وجود دارد که قابلیت تکامل زیادی دارند همچنین قابلیت تبدیل شدن به خون سازی و پیوند دارند.

این فوق تخصص خون و سرطان با بیان اینکه هنگامی که زخمی در بدن کودک ایجاد می شود خیلی سریع ترمیم می شود، گفت: سلولهای بنیادی جنین همین حالت را داشته و با کیفیت بسیار بالاتر توانایی ترمیم  و خون سازی را دارند که اگر بانک خون گسترده در سطح کشور داشته باشیم زندگی تعداد زیادی از افراد درگیر با بیماری  نجات می یابد.

وی با بیان اینکه سلولهای بنیادی برای افرادی قابل استفاده است که از لحاظ HLA شباهت داشته باشند، تصریح کرد: سلولهای بنیادی برای افرادی قابل استفاده است که از نظر ژنتیکی شباهت داشته باشد در غیر این صورت قابل استفاده نخواهد بود.

ذخیره سازی سلولهای بنیادی به نفع کیست؟

دکتر اصفهانی یادآور شد: در مرحله اول ذخیره سازی سلولهای بنیادی به نفع خود فرد است و در درجه بعدی خواهران و برادران وی می توانند در صورت شباهت ژنتیکی از این سلولها در صورت نیاز استفاده کنند همچنین افراد غریبه که نیاز داشته باشند در صورت شباهت ژنتیکی می توانند از این سلولها بهره مند شوند و زندگی آنها نجات یابد.

وی گفت: در برخی موارد افرادی که نیازمند پیوند سلولهای بنیادی باشند، از نظر ژنتیکی مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت وجود ژن مشابه از سلولهای بنیادی ذخیره شده استفاده می شود که هزینه بر خواهد بود اما اگر سلولهای بنیادی مربوط به خود فرد باشد، هزینه زیادی نخواهد داشت.

این فوق تخصص خون خاطرنشان کرد: بیماریهایی که زمینه وراثت دارند، پیوند سلولهای بنیادی کاربردی ندارد، اما از همین بند ناف برای خود فرد استفاده می شود.

با سلولهای بنیادی دیگر نیازی به درمان های پیچیده شیمی درمان نیست

وی  با بیان اینکه در صورتیکه خواهران و برادران فردی که سلولهای بنیادی ذخیره سازی کرده دچار بیماریهای خونی  از جمله سرطان خون شوند، اظهار کرد: از سلولهای بنیادی ذخیره شده اعضای خانواده آنها استفاده می شود و ممکن است در صورت استفاده دیگر نیاز به درمان های پیچیده از جمله شیمی درمانی و سایر مراحل درمانی نباشد.

این متخصص با بیان اینکه در تمامی نقاط کشور دفاتر نمایندگی ذخیره سازی بانک خون بند ناف وجود دارد، یادآور شد: ذخیره سازی سلولهای بنیادی برای خانواده ها هزینه دارد چرا که شرایط نگهداری آنها نیاز به تجهیزات و شرایط خاص دارد اما این هزینه در مقابل نگهداری این سرمایه بزرگ بسیار ناچیز است.

اصفهانی ادامه داد: این سلولها باید در دمای منفی 20 تا 80 درجه زیر صفر نگهداری شوند و تا بیش از ده سال قابل نگهداری است که ممکن است طی زندگی فرد، به این سلولها نیاز پیدا کند و با داشتن این سلولها می تواند به زندگی عادی بازگردد.

وی گفت: اگر همه مردم به ذخیره سازی بانک خون بند ناف تشویق شوند میزان درمان بیماریهای ناعلاج خونی بالاتر می رود چرا که هر چه بانک ما گسترده باشد شباهت های ژنتیکی راحت تر پیدا می شود.

این فوق تخصص خون گفت: در برخی موارد تنها راه درمان برخی بیماریهای خونی پیوند است که اگر سلولهای بنیادی مشابه را پیدا کنیم می توانیم زندگی یک فرد را نجات دهیم، بنابراین اگر مردم از این موضوع آگاهی داشته باشند و به اهمیت این ذخیره با ارزش پی ببرند در ذخیره سازی آن  تعلل نمی کنند.

دکتر اصفهانی بخشیدن زندگی به یک انسان را بالاترین درجه انسانیت برشمرد و افزود: ذخیره سازی بند ناف و تشکیل بانک خون گسترده در سطح کشور همان بخشیدن زندگی به یک انسان است که در نهایت فرد زندگی اش نجات پیدا می کند که توصیه می شود خانواده ها در صورتیکه شرایط ذخیره سازی را دارند این کار را انجام دهند.

وی به انجام پیوندهای اولیه  و استفاده از این سلولهای بنیادی اشاره  و اضافه کرد: در سال 1991 میلادی بیمارستان شریعتی انجام امر پیوند را شروع کرد و در حال حاضر انجام پیوند سلولهای بنیادی در برخی شهرها از جمله شیراز، اصفهان، کرمان و برخی شهرهای دیگر در سطح کشور انجام می شود.

به گزارش سینا پرس؛ امیدواریم با تهیه این گزارش تمامی والدینی که تصمیم به فرزند آوری دارند در مرحله اول به سرمایه گذاری روی سلامت فرزندشان فکر کنند و سپس اقدام به بارداری  کنند، چرا که این سرمایه گذاری با ارزش ترین سرمایه ای است که والدین می توانند برای فرزندانشان انجام دهند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست