سگ ها چگونه جهان را می بینند؟

به گزارش سیناپرس، سگ ها یکی از محبوب ترین حیواناتی هستند که با انسان ها در ارتباط بوده و شواهد باستان شناسی نشان می دهد این جانور جز نخستین گونه های جانوری محسوب می شود که توسط انسان اهلی شده و وارد زندگی بشر شد.

نکته جالب در مورد زندگی سگ ها این است که ان ها به نوعی متفاوت با انسان به جهان نگاه می کنند و در حقیقت سگها دارای یک سیستم بصری بسیار متفاوت با انسان هستند.به گزارش سیناپرس، در حالی که چشم سگ ها از همان عناصر سازنده بیولوژیکی موجود در چشم انسان تشکیل شده اند اما اجزای ارگانیک سیستم بینایی آنها به گونه ای مرتب شده اند تا روشی کاملا متفاوت برای دیدن جهان ایجاد کنند.

علی رغم آنچه ممکن است شنیده باشید ، دنیای بصری سگ ها بسیار فراتر از تک رنگ است. گرچه بسیاری از افراد فکر می کنند ممکن است که سگ ها فقط به رنگ سیاه و سفید می بینند ، اما مطالعات علمی نشان می دهد سگ ها قادر به تشخیص رنگ هستند.

سگ ها چه رنگ هایی را می بینند؟

درست است که  سگها به طور کلی کور رنگ هستند. اما آنها جهان اطراف را فراتر از سیاه و سفید دیده و چشمهای آنها قادر به تفسیر طیف های رنگی است. بر اساس مطالعات انجام شده، پالت بصری این جانور بسیار محدودتر از یک انسان عادی است.
دکتر امیلی بلکول ، استاد رشته رفتارشناسی حیوانات در دانشگاه بریستول در رابطه با موضوع فوق می گوید:  سگ ها دید رنگی دارند. اگرچه آن ها اساساً مشابه افرادی که کور رنگی قرمز سبز دارند، محیط اطراف را می بینند. به گزارش سیناپرس، در حقیقت سگ ها رنگ قرمز را به صورت قهوه ای متمایل به زرد تشخیص می دهند.

از سوی دیگر اما این جانوران قادر به دید بهتری در شب هستند زیرا چشمان آنها گیرنده های موسوم به rods بیشتری دارد  که این مساله به آنها اجازه می دهد حرکت را در نور کم را تشخیص دهند. این ویژگی ماحصل نوعی سازگاری تکاملی است که اجداد سگ های خانگی هنگام شکار در سحر و غروب از آن بهره می بردند.

برخلاف چشم ما ، سیستم بینایی سگ ها  به نواری ویژه مجهز است. در چشمان این جانور یک آینه بزرگ در پشت شبکیه قرار دارد که به سیستم بینایی فرصت دوباره ای برای تفسیر نورهای محیط را می دهد. به گزارش سیناپرس، این سیستم دلیل اصلی پدیده ای است که وقتی از سگ ها با دوربین عکاسی و فلاش عکس می گیرید، شاهد تصویری با چشمان به شدت درخشان هستید.
این پدیده به آن ها اجازه می دهد شکارچیان موفقی باشند و زمینه دید وسیعی را برای این جانور ایجاد می کند. البته این قابلیت بین نژادهای مختلف سگ، متفاوت است.

همانطور که چشم انسان رو به جلو است و در نتیجه ما دیدگاه پیرامونی بسیار ضعیف تری داریم. زاویه  خط چشم ۱۴۰ درجه همپوشانی انسان، به ما امکان می دهد اشیا  دور را با جزئیات بیشتری از سگها ببینیم.

مترجم: ناصر پورقدیمی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا