تولید دستگاه پلاسمای سرد برای افزایش بازدهی محصولات کشاورزی

پوریا صیفی کارشناس تحقیق وتوسعه این شرکت دانش بنیان در گفتگو با ایرنا در خصوص این محصول گفت: در دنیا در کشور های پیشرفته برای اینکه راندمان کشاورزی و محصولات غذایی را بالا ببرند به سراغ فناوری پلاسما آمده اند و از اشعه گاما به خاطرعوارض جانبی که می تواند گاما داشته باشد، یک مقدار فاصله گرفته اند.

وی بیان کرد: دستگاه پلاسمای سرد دی بی دی ان ۸  دستگاهی است که در صنایع غذایی از آن استفاده  می شود، این دستگاه علاه بر دانش بنیان بودن ثبت اختراع آمریکا (یو – اس – پتنت) نیز دارد.

این کارشناس با بیان این که این دستگاه یک سطح بزرگی از پلاسما، پلاسمای حجیم با تخلیه الکتریکی بزرگ ایجاد می کند افزود: کاربرد این دستگاه درصنایع غذایی و کشاورزی به این صورت است که افزایش جوانه زنی گندم یا هر بذری با استفاده از واکنش هایی که در تخلیه الکتریکی اتفاق می افتد، صورت می گیرد.

صیفی ادامه داد: این دستگاه در صنایع غذایی برای مراحل قبل کاشت در مرحله بذر مورد استفاده قرار می گیرد، اما در مراحل بعد که محصول غذایی را به جامعه ارایه کنند اگر یک محصول غذایی به صورت معمول بسته بندی شود تا یک ماه دوام ماندگاری محصول غذایی بالا می رود اما اگربسته بندی تحت پلاسمای سرد قرار گیرد، مدت ماندگاری محصول ۲ تا ۳ ماه  بالاتر می رود.

وی با یادآوری این که از پلاسمای سرد در ماندگاری در میوه یا چای، پسته استفاده می شود گفت: در بسته بندی چای افزایش رنگ دهی چای را داریم و می تواند مصرف چای را به یک سوم برساند.

این کارشناس افزود: استفاده از دستگاه یک فرآیند فیزیکی است و به لحاظ شیمیایی برای محصول اتفاقی نمی افتد، به لحاظ فیزیکی فقط کیفیت سطح را زیاد می کند و خلل و فرجی که بعدا قرار بود درمرحله دم کشیدن چای اتفاق بیفتد و چیز نهفته ای که در داخل برگ چای وجود دارد، با استفاده از این فناوری بیرون می اید.

صیفی یادآور شد : تست های آزمایش های این کار انجام شده است و مقاله ای در این خصوص نیز تیم دانشگاه شهید بهشتی با دانشگاه تربیت مدرس ارایه داده اند و اثبات شده است.

وی خاطرنشان کرد: اما نکته مهمی که در این دستگاه وجود دارد و موجب ثبت اختراع آمریکا شده  این است که تمام دستگاه های پلاسمای سرد دی وی دی، حجم آنها پایین است یعنی در علم تخلیه الکتریکی  به ازای ۱ سانتی متر ۱۰ کیلو ولت مورد استفاده می شود، اگر قرار باشد ۱۰ سانتی متر تخلیه الکتریکی داشته باشیم باید ۱۰۰ کیلوولت ولتاژ داشته باشیم، در صنایع غذایی، ۱۰۰ کیلو ولت خیلی خطر ناک است، ما توانستیم با ۲۵ کیلو ولت این کار راانجام دهیم ودر یک حجم بزرگ پلاسما ایجادکنیم.

این فعال در عرصه دانش بنیان ادامه داد: با این اتفاق می توانیم این دستگاه را در چرخه تولید مواد غذایی  وارد کنیم، دستگاه های پلاسمای معمولی این قابلیت را ندارند وولتاژ بالا برای صنایع غذایی خطرناک است.

صیفی یادآور شد : در حال حاضر چندین نمونه از این دستگاه به مراکز تحقیقاتی کشور فروخته شده است، فروش این محصول بر اساس سفارش انجام می شود و تولید انبوه آن نیاز به حمایت دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا