هفته معرفی نامزدهای جوایز ادبی و برگزاری رونمایی‌های کتاب

 گزارش اخبار برگزیده سومین هفته بهمن، دربرگیرنده ۱۴ خبر مهم است که از گزارش هفته پیش با تیتر «معرفی نامزدهای کتاب‌سال و برگزاری جلسات جشنواره چاپ»، سه‌خبر بیشتر دارد. اما یکی از ویژگی‌های مشترک اخبار کتاب هفته پیش و این هفته، انتشار خبرهای مربوط به نامزدهای جایزه کتاب‌سال است که این هفته هم با چندخبر ادامه پیدا کرد.

گزارش این هفته از نظر موضوعی، چهار موضوع و محتوا را شامل می‌شود؛ معرفی نامزدهای جوایز ادبی مختلف، برگزاری نشست‌ها، یک‌انتصاب و انتشار فراخوان‌ها.

پنج‌خبر اول گزارش درباره معرفی نامزدهای جایزه کتاب‌سال، جشنواره شعر فجر و جایزه کتاب ماه‌وسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند. سپس بخش برگزاری نشست‌ها شروع می‌شود که شش‌خبر از برگزاری نشست‌های خبری، رونمایی کتاب و تقدیر از شاعران انقلاب را شامل می‌شود. تنها خبر مربوط به انتصابات هم در این هفته، انتصاب اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی شعر دانشجویی است.

پایان‌بخش گزارش هم دو خبر از انتشار فراخوان‌هاست که یکی مربوط به هفتمین رویداد انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و دیگری مربوط به اولین جایزه سالانه کتاب روایت پیشرفت است.

در ادامه مشروح این گزارش را می‌خوانیم:

معرفی نامزدهای گروه‌های علوم‌خالص و زبان کتاب‌سال

روز شنبه این هفته بود که نامزدهای سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران، در دو گروه علوم خالص و زبان معرفی شدند.

معرفی نامزدهای گروه کودک و نوجوان کتاب‌سال

همچنین، نامزدهای داوری نهایی سی و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گروه «کودک و نوجوان» روز دوشنبه این هفته توسط دبیرخانه این جایزه معرفی شدند.

معرفی نامزدهای گروه دین کتاب‌سال

آثار راه‌یافته به مرحله دوم داوری سی‌وهشتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در موضوع «دین» هم سه‌شنبه ۲۱ بهمن توسط دبیرخانه این جایزه معرفی شدند.

معرفی نامزدهای جشنواره شعر فجر

پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر، روز یکشنبه نامزدهای بخش بزرگسال، درباره شعر، شعر کودک و نوجوان و برگزیدگان بخش ویژه (دفاع مقدس) این جشنواره را معرفی کرد.

معرفی نامزدهای دریافت جایزه کتاب ماه و سال کانون پرورش فکری

روز یکشنبه این هفته اعلام شد کمیته‌های تخصصی شعر و داستان کودک و نوجوان ۱۴ عنوان کتاب را شامل دو عنوان کتاب شعر کودک، چهار عنوان شعر نوجوان، شش عنوان داستان کودک و دو عنوان داستان نوجوان را به عنوان نامزدهای فصل پاییز جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان تشخیص دادند.

برگزاری نشست خبری جشنواره شعر فجر

دومین نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر روز یکشنبه ۱۹ بهمن با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مریم جلالی دبیر علمی و مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی این دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی کتاب شعر «در پی بهار»

کتاب سروده‌های اربعینی مرحوم حجت الاسلام مصطفی آژینی با عنوان «در پی بهار» یکشنبه ۱۹ بهمن در فرهنگسرای ارسباران رونمایی شد.

برگزاری مراسم رونمایی اولین کتاب جامع دیتاژورنالیسم کشور

دیگر مراسم رونمایی کتابِ این هفته که روز یکشنبه انجام شد، مربوط به کتاب ۸ جلدی «چهل ستون» اولین کتاب جامع دیتا ژورنالیسم کشور بود که همزمان با چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه گردشگری عباس‌آباد برگزار شد.

برگزاری مراسم رونمایی کتاب «از رضانام تا رضاخان»

تازه‌ترین اثر هدایت الله بهبودی با نام «از رضا نام تا رضا خان» به مناسبت صدمین سالگرد کودتای رضاخان دوشنبه ۲۰ بهمن توسط خانه شعر و ادبیات و با مشارکت موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، رونمایی شد.

برگزاری مراسم رونمایی کتاب خاطرات سردار عزیزالله فرخی

مراسم رونمایی و تقدیر از نویسنده و راوی کتاب «مست و سنگستان» شامل خاطرات سردار عزیزالله فرخی، روز دوشنبه ۲۰ بهمن در کتابفروشی انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) در تهران برگزار شد.

برگزاری مراسم راویان بالندگی و معرفی چهره برگزیده شعر تهران

مراسم تقدیر از شاعران انقلاب اسلامی با عنوان «راویان بالندگی» روز شنبه ۱۸ بهمن با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مسئولان این نهاد و جمعی از شاعران شعر انقلاب اسلامی در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

به این ترتیب با آغاز مجموعه برنامه‌های راویان بالندگی که در دیگرشهرهای کشور هم برگزار می‌شوند، تقدیر از شاعران انقلاب آغاز شد که در اولین‌قدم، علیمحمد مودب به‌عنوان شاعر برگزیده شعر تهران انتخاب و معرفی شد.

انتصاب اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی شعر دانشجویی

طبق خبری که شنبه این هفته منتشر شد، عیسی علیزاده معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی، با حکمی اعضای شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره ملی شعر دانشجویی را منصوب کرد.

انتشار فراخوان هفتمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این هفته فراخوان هفتمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران را منتشر کرد.

انتشار فراخوان نخستین جایزه سالانه کتاب روایت پیشرفت

روز شنبه این هفته با انتشار فراخوان نخستین جایزه سالانه کتاب روایت پیشرفت که بناست تیر ماه سال ۱۴۰۰ برگزار شود، از پدیدآورندگان و ناشران دعوت شد آثار خود را به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.

 

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا