با توسعه مفهوم اقتصاد دانش بنیان در صدد پوست اندازی در حوزه اقتصاد هستیم

ویژه برنامه روز 22 بهمن ماه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان «ایران سربلند» رادیو گفت‌وگو با موضوع توسعه و پیشرفت‌های علمی بعد از انقلاب اسلامی با دکتر اسماعیل قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت تلفنی گفتگو کرد.

اسماعیل قادری فر با مقایسه وضعیت علم در کشور قبل و بعد از انقلاب گفت: در سال 1357 و پایان رژیم شاهنشاهی در هیچ یک از نظامات علم سنجی و رتبه بندی علم در دنیا نام ایران وجود نداشته است. از لحاظ کمی تعداد دانشجویان ما کمتر از 250 هزار نفر بوده که امروز نزدیک به 4 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است.

وی افزود: در هیچ رتبه بندی علمی و معتبر دنیا نامی از کشور ایران نبوده است ولی در کمتر از سی چهل سال از پیروزی انقلاب، مخصوصا در 15 سال اخیر که در معتبرترین پایگاه‌های علم سنجی دنیا که خیلی‌هایشان هم دوستان ایران و ایرانی نیستند، می‌بینیم نام ایران در قله‌های علمی می‌درخشد.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه میانگین رتبه شانزدهم تولید علم در دنیا را داریم، اظهار کرد: در حوزه نانو فناوری ایران رتبه چهارم در دنیا را دارد و در حوزه زیست فناوری و سلول‌های بنیادی به ترتیب رتبه نهم و یازدهم را به خودمان اختصاص داده‌ایم. در حوزه فناوری‌های فضای ایران جزو 10 کشور برتر دارنده این فناوری و عضو باشگاه فضایی دنیا با رتبه نهم هستیم.

وی این دستاوردها را مشمول میدان دادن به نخبگان و جوانان کشور دانست و گفت: این جوانان ثمره انقلاب و پیروزی انقلاب هستند. جوانان ما همانند دهه اول انقلاب که در دفاع مقدس و حفظ تمامیت ارضی و کیان اسلامی با خون خود انقلاب را بیمه کردند امروز اقتدار علمی و تقویت بنیه علمی کشور تبدیل شده به سرفصل اجتناب ناپذیر از موفقیت پر شکوه ملت ایران.

قادری فر یکی از نقاط آسیب پذیر حرکت ملت ایران به سمت قله‌های تعالی را اقتصاد بیان و تصریح کرد: اقتصادی که به اقتصاد نفتی شناخته می‌شود و کشوری که با فرهنگ اقتصاد نفتی بیش از 100 سال خو گرفته، امروز با توسعه مفهومی تحت عنوان «اقتصاد دانش بنیان» در صدد هستیم تا یک پوست اندازی در حوزه اقتصاد کنیم و به نوعی از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانایی محور دانش بنیان گذار کنیم که پرهیز از خام فروشی و صادرات مواد خام که سرزمین غنی در این عرصه هستیم یکی از مولفه‌های آن است. پرچم داری این حرکت را جوانان و نخبگان ایران انجام می‌دهند.

وی با اشاره به فعالیت حدود 5800 شرکت دانش بنیان در کشور گفت: بیش از 300 هزار نفر از نخبگان و فناوران در این شرکت‌ها فعال هستند و نزدیک به 7 هزار استارت آپ در همین منظومه مشغول کار و فعالیتند و ما به نوعی در حوزه اقتصاد دانش بنیان یک زیست بوم نوع آوری را در کشور داریم که بدون اغراق در آسیای جنوب غربی نمونه و مثال زدنی است.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد: در ایام شیوع کرونا در سخت ترین شرایط تحریمی همین جوانان و شرکت‌های دانش بنیان، این بار را در کشور بر دوش می‌کشند و مشکلی در زمینه انواع داروها و تولید دستگاه تنفس مصنوعی پیشرفته را نداریم.

وی با بیان اینکه در معاونت علمی پایگاه‌های تبادل فناوری و پایگاه‌های صادراتی ایجاد کرده‌ایم، در این زمینه توضیح داد: سعی کردیم با ایجاد پایگاه‌های تبادل فناوری و پایگاه‌های صادراتی در کشورهای هدف مخصوصا کشورهایی که کمتر مورد توجه بودند از جمله کشورهای آفریقایی و آسیای جنوب شرقی و حتی چین و کره در حوزه صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کنیم و به این شرکت‌ها کمک کنیم. این صادرات فناوری و پایگاه‌های تبادل فناوری که تا به حال در 32 کشور شکل گرفته، مسیر را برای صادرات فناوری ایرانی به کشورهای هدف هموار می‌کند که در این مسیر هم باید گام‌های جدی برداریم.

قادری فر افزود: در معاونت علمی برنامه‌ای را داریم که تا پایان سال 1400 سهم صادرات اقتصاد دانش بینان و محصولات فناورانه را به نزدیک به 3 میلیارد افزایش دهیم تا ارزش آفرینی و عایدی اقتصادی بیشتری نصیب فناوران ایرانی شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا