آجرهای قارچی جایگزین سیمان می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، مهندسان با استفاده از قارچ، آجرهایی تولید کرده اند که معتقدند در صنعت ساخت و ساز بسیار کارآمد بوده و به دلیل تولید کربن کم تر، در کاهش تولید گازهای گلخانه ای بسیار مؤثر هستند.

بسیاری از کارآفرینان به قارچ به عنوان یک ماده دوستدار محیط زیست نگاه می کنند که می توان مصالح ساختمانی پاک با آن تولید کرد. آجرهای ساخته شده با قارچ در زمان تخریب سازه به طور بیولوژیکی تجزیه می شوند. دانشمندان در حال حاضر قصد دارند ساختمان هایی را با قارچ های زنده بسازند که طبق طرح دلخواه رشد می کنند و زمانی که آسیب ببینند خودشان را ترمیم می کنند.

طبق گزارش برنامه محیط زیستی ملل متحد، هر ساله مصالح ساختمانی و ساخت و سازها حدود 40 درصد انتشار دی اکسید کربن تولید شده توسط بشر را به خود اختصاص می دهد.
مهندسان برای ساخت آجرهای قارچی، ماده «میسلیوم» را با نوعی پسماند کشاورزی مانند کاه یا پوسته ذرت ترکیب می کنند. سپس این ترکیب را به مدت دو هفته رشد می دهند و آنقدر بلند می شوند و بعد از ایجاد پوشانندگی کامل، برای از بین بردن قارچ ها، آن را گرم می کنند یا از مواد شیمیایی استفاده می کنند.
به گزارش سیناپرس، آجر ساخته شده با قارچ، بسیار شبیه آجرهای قدیمی است و تنها تفاوت آن ساخته شدن از مواد اورگانیک به جای سیمان یا خاک رس است. بنابراین، می توان با رشد مصالح ساختمانی، سازه هایی را ساخته و سپس با پایان عمر مفید آنها، با توجه به موادی که در آنها استفاده شده، دوباره به محیط زیست برمی گردد.

معماری قارچی شکل (FUNGAR) از زمان راه اندازی در سال 2019، با مصالح ساختمانی مختلفی غیر از مسیلیوم هم تست شده است. یکی از ایده هایی که محققان باید به آن توجه داشته باشند، رشد تمام مصالح به طور یکپارچه است که مستلزم آن است که مسیلیوم را زنده نگه دارند. در تئوری، این قارچ به شکل سازه ای رشد می کند که مد نظر شماست.

قارچ های زنده خاصیت خودترمیمی دارند و چنانچه به طور اتفاقی حفره ای را در دیواری ایجاد کنید که از آجرهای قارچی ساخته شده، تنها کافی است ماده مسیلیوم را رشد دهید. قارچ ها به تکانه ها الکتریکی واکنش نشان می دهند و درواقع، دیواری هوشمند را می سازد که با محیط زیست در تعامل است.
اما هر چه مسیلیوم بیشتر رشد کنند، مواد پشتیبانی کننده ای که به آن ساختار خاصی می دهند، بیشتر خورده شده و یکپارچیگی کلی ساختمان را تضعیف می کند. لایه درونی که تا از آن محروم مانده، تا زمان نیاز، غیرفعال باقی می ماند.

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا