کشف مومیایی با طلسم زبان طلایی در مصر

به گزارش سیناپرس، دکتر کاتلین مارتینز (Kathleen Martínez) از باستان شناسان دومینیکن احتمال داده که ممکن است مقبره کلئوپاترا را در کاوش های معبد تاپوسریس ماگنا (Taposiris Magna)، در حدود ۴۵ کیلومتری غرب اسکندریه، پیدا کرده باشد. تا کنون فقط بخش کوچکی از این محوطه وسیع حفاری و کشف شده است.
به گفته مقامات اداره منطقه باستانی اسکندریه، طی کاوش های باستان شناسی در معبد تاپوسریس ماگنا در غرب اسکندریه مصر، مجموعه ای از یافته های جالب توجه توسط یک گروه حفاری و بررسی به سرپرستی دکتر کاتلین مارتینز  از دانشگاه سانتو دومینگو دومنیکن به دست آمده است. 
تاکنون از این عملیات حفاری، ۱۶ مدفن سنگ تراشیده شده در صخره، به سبک تدفین های صخره ای یا دیواری، کشف شد و علی رغم وجود چندین مومیایی که ظاهراً در یک وضعیت ضعیف حفظ شده بودند، آثار کشف شده همه نشانگر خصوصیات معمول مومیایی در دوره یونانی-رومی هستند.
این معبد بزرگ که امروزه تنها دیوارهای خارجی برجسته آن باقی مانده است، زمانی مرکز اصلی فرقه خدایان اوزیریس و ایسیس بود. یافته های باستان شناسی به دست آمده در این محل نشان می دهد که معبد تاپوسریس ماگنا ترکیبی منحصر به فرد از معماری معبد مصر و یونان داشته است. 
در برخی از مومیایی های به دست آمده در این حفاری، طلسمی از ورقه طلا به شکل زبان در دهان مومیایی ها کشف شده است که با گفته کارشناسان در این مراسم اعتقاد بر این بود که فرد متوفی از این طریق می تواند در دنیای دیگر صحبت کند. همچنین مشخص شد که دو مومیایی، بقایایی از طومارها و بخش هایی از لایه جعبه مقوایی را حفظ کرده اند. 
به گفته باستان شناسان، در این پروژه حفاری یک مومیایی به دست آمده که بقایای زراندود دارد و اوزیریس، خدای مردگان مصر باستان را به تصویر می کشد.

مومیایی دیگری تاج عاطف (Atef crown) خدای مصر باستان را که با شاخ و مار کبری بر پیشانی تزئین شده است، بر سر دارد. روی سینه این مومیایی گردنبندی پهن دیده می شود که با سر شاهین تزئین شده است. این تصویر، نمادی از هوروس یکی از مهمترین خدایان مصر باستان که وظایف مختلفی را انجام می داده و خدای سلطنت و آسمان بوده، را نشان می دهد. 
پیش از این، خالد ابو الحمد، مدیر کل آثار باستانی اسکندریه، اعلام کرده بود که این مأموریت، تعداد زیادی از یافته های قابل توجه باستان شناسی را در معبد تاپوسریس ماگنا که پایه های آن نشان می دهد این بنا در زمان پادشاه بطلمیوس چهارم ساخته شده است. نمایان می سازد.
به گزارش سیناپرس،از دیگر اشیائی که در این حفاری به دست آمده می توان به ماسک تشییع جنازه یک زن، هشت پوسته طلایی و هشت ماسک مرمر که به دوران کلاسیک برمی گردد، اشاره کرد. 
لازم به توضیح است که طی ده سال گذشته، اشیائی که در محوطه این معبد به دست آمده از جمله سکه هایی با نام و تصویر ملکه کلئوپاترای هفتم، برداشت عمومی از معبد تاپوسریس ماگنا را تغییر داده است.به گزارش سیناپرس، دکتر کاتلین مارتینز از سال ۲۰۰۵ میلادی پژوهش های خود را در این محوطه ادامه داده به امید اینکه بتواند مقبره کلئوپاترا، آخرین حاکم پادشاهی بطلمیایی مصر و یکی از مشهورترین فرعون های این کشور را به دست آورد.
لازم به ذکر است که باستان شناسان مصری به همراه باستان شناسان جمهوری دومنیکن در سال ۲۰۰۲ حفاری معبد تاپوسریس ماگنا را آغاز کردند و به عنوان بخشی از جستجوی مستمر خود ، ۲۷ مقبره و ده مومیایی را کشف کردند.  در این کاوش، ۲۰۰ سکه سلطنتی نیز کشف شد که گمان می رود چهره کلئوپاترا را به تصویر کشده و بقایای دو مصری باکیفیت، باستان شناسان را امیدوار کرده تا شاید سرانجام رمز و راز مقبره ملکه افسانه ای که طی هزاران سال جاودانه شده بود، در این محوطه آشکار شود.

مترجم: احسان محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا