فسیل بزرگترین دایناسور تاریخ شناسایی شد

به گزارش سیناپرس، دیرینه شناسانی که روی بقایای به دست آمده از تیتاناسور عظیم الجثه ای که در سال ۲۰۱۲ میلادی در منطقه پاتاگونیای جنوبی آرژانتین پیدا شده است، کار کرده اند معتقدند که احتمالا تیتاناسور از خانواده خزنده پایان یکی از بزرگترین موجوداتی باشد که تاکنون روی زمین پیدا شده است.
چندی پیش دیرینه شناسان موفق به شناسایی دایناسوری بسیار بزرگ در آرژانتین شدند که مطالعات اخیر نشان می دهد این دایناسور بزرگترین دایناسور تاریخ محسوب می شود. به گفته پژوهشگران، این خزنده پای جدید که هنوز نامی بر آن نهاده نشده است، احتمالا از تیتانوسوری به نام پاتاگوتیتان بزرگتر بوده باشد که یک جانور 76 تنی گیاهخوار بوده که در سال ۲۰۱۲ میلادی در آرژانتین یافت شده است. 

تیتاناسور دایناسوری گیاهخوار با گردن و دم دراز بوده که روی چهار پا حرکت می‌کرده و حدود ۹۰ میلیون سال پیش در دوران کرتاسه زندگی می کرده است. طول این جانور حدود ۴۰ متر بوده و وزن تقریبی آن حدود ۹۰ تن تخمین زده شده است. 

خوزه ایگناسیو کانودو (José Ignacio Canudo) از یکی از دیرینه شناسان دانشگاه ساراگوسا و بخشی از تیم کشف این تیتاناسور در این رابطه اعلام کرد که اندازه این جانور بسیار شگفت آور است. به گزارش سیناپرس، وی خاطر نشان کرد که این نخستین دایناسوری است که طی حفاری اول تقریبا بیشتر اسکلت جانور کامل شده است. تیم تحقیقاتی مذکور طول تیتاناسور کشف شده از سر تا دم را در حدود ۴۰ متر تخمین می زنند.

بر اساس اظهارات این تیم تحقیقاتی، تاکنون، طی دو مرحله حفاری، یک دنباله مفصل دار متشکل از ۲۰ مهره را از نوک دم تا گردن به علاوه چند استخوان دیگر کشف کرده است. بخشی از بقایای موجود در وسط اسکلت پاتاگوتیتان هنوز به دست نیامده چرا که  همه گیری کرونا باعث توقف کار حفاری شده است. علاوه بر همه گیری مشکلات مالی نیز گریبان گیر این گروه تحقیقاتی بوده است. 

پژوهشگران دیرینه شناس امیدوار هستند که در سال ۲۰۲۱ با به دست آوردن بودجه لازم بتوانند به کار حفاری ادامه داده و بخش های باقی مانده اسکلت این تیتاناسور عظیم الجثه را از زیر خاک و رسوبات خارج کنند. 

به گزارش سیناپرس، لازم به توضیح است، بخش هایی که در مرحله دوم حفاری به دست آمده هنوز مشخص نیست که به این گونه مورد نظر تعلق دارد یا خیر. نمونه برداری هایی لازم است تا از تطابق این بخش ها اطمینان حاصل شود. 
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تحقیقات کرتاسه (Cretaceous Research) به چاپ رسیده و قابل دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا