ساخت گوشی‌های هوشمند بدون نیاز به شارژ

قابلیت شارژ شدن موبایل به وسیله‌ی نور خورشید آرزوی دیرینه‌ی کسانی است که از این تلفن‌ها استفاده می‌کنند.اما فقدان موادی که این موضوع را تحقق می‌بخشد باعث شده دستیابی به چنین فناوری دشوار باشد. زیرا این لایه‌های نیم‌رسانا که برای دریافت نور و تبدیل آن به انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند شفاف نیستند.

با این‌حال پروفسور جوندونگ کیم(Joondong Kim) و همکارانش از دانشگاه ملی اینچئون(Incheon) در کره‌ی جنوبی می‌گویند که می‌توان از دی‌اکسید تیتانیوم و یا اکسید نیکل برای این کار استفاده کرد.

دی‌اکسید تیتانیوم سازگار با محیط زیست بوده و غیرسمی است و همچنین می‌تواند نور فرابنفش را جذب کند و گستره‌ی نور مرئی نیز از آن عبور می‌کند. اکسید نیکل نیز همین‌گونه است دارای شفافیت نوری بالایی است و همچنین عنصری فراوان در زمین است که می‌توان آن را در دماهای پایین تولید کرد.

سلول‌های خورشیدی که محققان ساخته‌اند از یک زیرلایه شیشه‌ای(مولکولی که تحت تاثیر یک آنزیم بوده) و یک الکترود فلزی که نیم‌رساناهای تیتانیوم و نیکل روی آن قرار گرفته تشکیل شده است. پوشش نهایی آن نانوسیم‌های نقره است که به عنوان الکترود دوم در باتری خورشیدی قرار دارد.

نتایج این تحقیقات امیدوار کننده بوده است. بیش از نیمی از نور مرئی از این باتری خورشیدی عبور کرده که نشان‌ دهنده‌ی شفافیت آن است و بازده تبدیل قدرت ۲.۱ درصدی آن با در نظر گرفتن اینکه باتری خورشیدی فقط بخش کوچکی از طیف نور را هدف قرار می‌دهد عدد قابل توجهی است.

پروفسور کیم می‌گوید: این باتری خورشیدی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد اما نتایج به دست آمده حاکی از آن است که با بهینه‌سازی ویژگی‌های نوری و الکتریکی می‌توان این باتری خورشیدی فوتوولتایی را بهبود بخشید.

این تحقیقات با عنوان "سلول‌های فوتوولتایی شفاف و آشکارساز نوری خودتوان با استفاده از پیوند ناهماهنگ دی‌اکسید تیتانیوم و اسکید نیکل" در ژانویه ۲۰۲۱ در مجله‌ی Power Sources به چاپ رسید.

تعبیه یک باتری خورشیدی در صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند که باعث عدم نیاز به سیم شارژر می‌شود می‌تواند تاثیرات زیست محیطی مفیدی داشته باشد و به تولید تلفن‌های همراهی بدون درگاه شارژ بیانجامد. موضوعی که سال‌هاست پیش‌بینی می‌شود.

سامسونگ و اپل دو ابرقدرت در زمینه‌ی تولید تلفن‌های هوشمند گام‌هایی در جهت حذف شارژر و هدفون از جعبه‌ی تلفن‌های خود برداشته‌اند. شرکت چینی وان پلاس(OnePlus) نیز وعده ساخت تلفن‌هایی را داده که دوربین‌ آنها ناپیداست.

طبق پیش‌بینی مینگ چی کو(Ming-Chi Kuo) ،تحلیگر اخبار شرکت اپل، ممکن‌ است گوشی‌های آیفون آینده به کلی بدون شارژر باشند و احتمال دارد قابلیت شارژ بی‌سیم و نه باتری خورشیدی جای شارژرها را بگیرد.

سال گذشته شرکت گارمین(Garmin)مجموعه‌ی بزرگی از ساعت‌های هوشمند را عرضه کرد که به وسیله‌ی انرژی خورشیدی شارژ می‌شوند این شرکت این ویژگی را از آن جهت اضافه کرد که زیرا شارژ کردن عادی ساعت‌ها برای کاربران کاری خسته کننده بود.

استفاده از انرژی خورشیدی به این معناست که انرژی مورد نیاز از همان محیطی که کاربر در آن قرار دارد گرفته می‌شود.

منبع:ایسنا 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا