زاد روز صنعت چاپ

  • زادروز صنعت چاپ

تا زمان گوتنبِرگ مبتكر آلماني، كتاب‏ها با صرف وقت و زحمت بسيار با دست نوشته مي‏ شد و در نتيجه، كم و گران قيمت بود و اين امر موجب شده بود كه تنها ثروت‏مندان توانایی تهيه كتاب داشته باشند. از آن گذشته اغلب نسخه‏ هاي خطي داراي غلطهای زياد بود.
در آن زمان نوعي چاپ موسوم به چاپ قالبي وجود داشت كه با حك كردن حروف و مطالب به صورت معكوس، آن را به سطح نرمي مي‏ فشردند تا نقش ايجاد شود.
گوتنبرگ در سال ۱۴۵۰ میلادی تلاشی فراوان براي روش جدید مصروف داشت. او به اين فكر افتاد كه در ابتدا بايد ماده‏ اي ارزان قيمت كه قابل دسترسي همگان باشد تهيه کند. وي پس از تهيه مُركب چاپ، حروف ريز و نازك و يك اندازه را از فلز تهيه كرد و با قالب‏ بندي آنها موفق شد تا در ۲۵ ژانويه سال ۱۴۵۶ صنعت چاپ را به جهان علم عرضه كند.

  •  اعلام ملي شدن جنگلهاي ايران

در ۶ بهمن ۱۳۴۱ در چهار چوب منشور انقلاب سفید جنگل‌های ایران ملی اعلام شد.جنگل‌های ایران که آن‌ها را معادن طلای سبز لقب داده‌اند و مراتع کشور ملی شد و با این نزدیک یه ۱۲۰ میلیون هکتار جنگل‌های و مراتع کشور برای بهره برداری ملی در اختیار دولت قرار گرفت. در پهنه‌ای (مساحتی) نزدیک یه 28000هکتار جنگل‌های مصنوعی ایجاد شد. بیش از 5000هکتار فضای سبز دور شهرهای بزرگ ویا پارک‌های جنگلی بیشماری در منطقه‌های گوناگون کشور به وجود آمد. برنامه‌های گسترده‌ای در باره زنده کردن دوباره منابع جنگلی و حفاظت خاک و مهار کردن شن‌های روان و جلوگیری از پرشدن مخزن‌های سدها، جلوگیری از پیشرفت کویر و واپس راندن آن از راه نهال کاری کویری در ایران پیاده شد.

  •  زاد زوز ژوزف لویی لاگرانژ

ژوزف-لویی لاگرانژ متولد ۲۵ ژانویه ۱۷۳۶ در شهر تورین ایتالیا؛ درگذشت ۱۰ آوریل ۱۸۱۳ در پاریس)، ریاضی‌دان و منجم ایتالیایی-فرانسوی بود. او از بزرگترین ریاضیدانان تمام ادوار تاریخ است. لاگرانژ در سال ۱۸۱۳ در پاریس درگذشت؛ او در زمان مرگ هفتاد و هفت سال داشت.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا