غواصان در جستجوی رمزآلودترین پیام های هیتلر

در پی شناسایی تعدادی شیء ناشناس و عجیب در دریای بالتیک و بررسی انجام شده روی آن، دفتر باستان شناسی شلسویگ هولشتاین اعلام کرد که این ماشین های عجیب و غریب که مشخص شد دستگاه های رمزنگاری جنگ جهانی دوم هستند، در نزدیکی جزیره شلیمونده کشور آلمان کشف شده است.

کریستین هوتنر، غواصی که این دستگاه ها را کشف کرد، گفت که وقتی با دستگاه های انیگما در کف دریا  برخورد کردم، هیچ توضیحی برای آن چه مشاهده می کردم نداشتم و به نظر می رسید با وسیله ای رو به رو هستم که ظاهرا تا حد زیادی تغییر شکل داده و غیر قابل استفاده است.
گفتنی است نازی ها برای رمزگذاری پیام های نظامی خود و ارسال اخبار و فرمان های سری،  در طول جنگ جهانی دوم از ماشین های رمزگذاری موسوم به انیگما استفاده می کردند. این پیام ها برای مدت هایی طولانی غیر قابل نفوذ بودند و سرانجام برخی ریاضیدانان لهستانی که برای اداره رمزنگاری لهستان به رهبری ماریان ریژسکی کار می کردند، موفق به شکستن برخی کدهای انیگما شده و دانش خود را با انگلیسی ها در میان گذاشتند.

به گزارش سیناپرس، شکستن کامل رمز انیگما به آلن تورینگ ریاضیدان انگلیسی، عضو تیم رمزگذاری پارک بلتچلی نسبت داده می شود که توانست پیام های رمزگذاری شده نازی ها را بخواند.

در طول جنگ جهانی، متفقین توانستند این واقعیت را پنهان نگهداشته و بسیاری از فرمان های نظامی هیتلر مبنی بر انتقال نیروها، دستورات جنگی و برنامه حملات نظامی آلمان ها برای دشمنانش فاش می شد که این موضوع تا حد زیادی  باعث کوتاه شدن جنگ و کاهش تلفات شد.
غواصان تحقیقاتی، پیش از این در نوامبر سال گذشته هنگامی که به دنبال تورهای ماهیگیری رها شده در دریای بالتیک بودند، یک انیگمای دیگر را پیدا کرده بودند. این دستگاه در حال حاضر در موزه باستان شناسی در شلسویگ مرمت شده است. انیگماهای جدید کشف شده توسط هوتنر نیز بازسازی و سپس به نمایش گذاشته می شوند. به گفته اداره باستان شناسی آلمان، مشخص نیست که چگونه این ماشین های رمزنگار به کف دریا رسیدند.
البته باید در نظر داشت استفاده از انیگما منحصر به مباحث جنگی نبوده و و در اوایل قرن بیستم از این دستگاه برای مخفی ماندن پیام های تجاری، سیاسی و …. استفاده می شد.
پژوهشگران و مورخان جنگ جهانی دوم اعتقاد دارند که شناسایی کدهای انیگما نقش مهمی در شکست هیتلر و متحدانش در جنگ داشت. انیگما دارای یک ساختار مکانیزم روتور الکترومکانیکی با  ۲۶ حرف بوده است و پیام ها را به نوعی کد گذاری می کرد که درک مفهوم آن برای سایرین بسیار دشوار بود.