چرا پس از وقوع مشکلات از قانون کمک می خواهیم؟

به گزارش سیناپرس، نشست کارگاهی «مالکیت فکری در صنایع فرهنگی» با حضور دکتر محمود حکمت نیا، معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری و جمعی از شرکت ها زیرمجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی سه شنبه سی ام دی ماه سال جاری برگزار شد. 

حمکت نیا در این نشست کارگاهی با اشاره به اصلی ترین معضل کشورهای در حال توسعه در زمینه مالکیت فکری گفت: عموما اغلب مردم در کشورهای درحال توسعه برای راه اندازی کسب و کار خود شوق و آب و تاب زیادی دارند و کار خود را شروع می کنند؛ اما در بیشتر موارد الزامات مهم برای ادامه کسب و کار را در نظر نمی گیرند. نمونه چنین فرآیندی در کشور ما زیاد است برای مثال بازار بورس که تقریبا شکست خورده محسوب می شود.

وی گفت: واقعیت این است که در اغلب موارد ما به بن بست رسیده ایم؛اما امروز می خواهیم شرکت های دانش بنیان چنین تجربه ای را نداشته باشند.
 
به گفته حکمت نیا؛ اگر یک سری الزامات از سوی دانش بنیان ها و پارک های علم و فناوری پیش از شروع و راه اندازی یک کسب و کار در نظر گرفته شود، می توان نسبت به موفقیت آن تفکر صد در صدی داشت. 

معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری گفت: کسب و کارهای نوین نباید فریب ظواهر برخی فرآیندها را در بازار  بخورند. در این زمینه زیرساخت ها اهمیت زیادی دارد بخشی از این زیرساخت به قانون و چهارچوب قانونی مربوط می شود. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا باید اغلب شرکت ها بعد از آنکه به مشکل بر می خورند بروند و بند های قانونی الزامات کارشان را یا بگیرند یا مجبور شوند یک مشاور حقوقی استخدام کنند؟ 

وی ادامه داد: قوانین حقوقی در کشور ما کمرنگ است به گونه ای که در بیشتر موارد زمانی سراغ آن می رویم که کار گره خورده باشد.  سوال اینجاست که چرا ما پس از وقوع مشکلات از قانون کمک می خواهیم؟ در حالیکه در اغلب کشور های پیشرو و صاحب تجربه دانش بنیان ها در کشورهای توسعه یافته در حین ساخت متوجه مشکلات می شوند.

حکمت نیا گفت: ذائقه سنجی از معیارهای مهم در موفقیت یک شرکت دانش بنیان است گفتنی است؛ به قدری اقدامات پیش از راه اندازی یک کسب و کار مهم است که توجه نکردن به هر کدام تبعات سختی بری هر کسب و کار دارد. 

وی با اشاره به رقیب محور بودن کسب و کار ها گفت: اگر کسب و کاری دارید که رقیبی در آن حوزه خاص وجود ندارد، بهتر است ادامه ندهید بی رقیب بودن نشانه خوبی نیست. اساسا کارها نباید بدون رقیب باشد یکی از سیاست هایی که کسب و کارهای موفق در سراسر دنیا انجام می دهند این است که به رقبای خود اجازه تخلف  می دهند و زمانی این تخلفات را به روی آن ها می آورند که کار از کار گذشته باشد و بعد سود خود را می برند. در حقیقت شما باید از تخلفات رقبای خود کسب سود کنید رقیب همیشه از آخر فکر می کند اما شما باید از اول فکر کنید شرکت های ما هم که در خارج از کشور سرمایه گذاری کردند از این شکاف شکست خورده اند. در واقع در ابتدای رقابت کسی با شما کاری ندارد اما در نهایت تخلف شما می شود ابزار درآمد رقیبتان. لذا نمی توان برای توسعه کسب و کار دست به هر عملی زد. 

معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری با اشاره به اهمیت مالکیت فکری در بحث ایده ها گفت: ایده ها و طرح های خود را فاش نکنید یا مانند آمریکایی ها  سیاست به خرج دهید و خلاف آن را فاش کنید در کل باید گفت؛ حرف زدن کار دانش بنیان ها نیست.

گزارش: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا